tisdag 31 augusti 2010

Fynd som sätter igång fantasin...

Ännu har jag några små fynd kvar att visa efter sommarens utflykter. Dessa små, små finpojkskor hittade jag i en liten butik med gammalt och kuriosa. Undra vilken liten kille som haft dem och var har han gått någonstans, märkena syns på tårna...
Denna underbara konfirmationstavla hittade jag i en antikvitetsaffär i Kristinehamn. Texten är på tyska. Flickan Cathrine Marie föddes 1891 och konfirmerades 1906. Vem var hon, vad gjorde hon i sitt liv, arbetade hon, fick hon några barn???
Tavlan har så många vackra motiv, men det var svårt att få bra bilder för tavlan är inglasad.
Även baksidan på tavlan är så fin.
I lördags var jag och stora dottern på Nora marknad. Vilken trevlig marknad, fint väder var det och massor av besökare och försäljare. Träffade rara Lisa med Elsas Bod som stod och sålde sina fina hjärtan, nallar och tavlor. Jag köpte lite saker åt lilla dottern och en påse marknadskarameller åt mig. På söndagen kliade det i pysselfingrarna och jag gjorde två stycken kransar med torkade rosenknoppar. Mmmmm jag blundade och drog in den underbara doften.
Ha det så gott vänner, vi hörs!
Kram,
Regina

17 kommentarer:

Unknown sa...

Nora marknad lät som en trevlig utflykt. Varför missar jag alltid allt roligt??
Visst är det något visst med gamla saker som har en egen historia, även om den är dold för oss nu, är det härligt att få fantisera om de gamla sakerna.
Ha det gott!
Camilla

Compact Garden sa...

Vilken härlig nostalgi med dina fina bilder..sen blev jag så avundsjuk på dina fina roskransar..vill ha :)..

Ha en skön kväll Kram Anne

Lisas torp sa...

Vilket spännande fynd som sätter igång fantasin direkt!!!
Vackert också!
Skorna är ju bedårande!

Rosenknoppskransen är ju helt bedårande! Åh, så vacker att fästa blicken och näsan i nu när hösten nalkas!
kram
Lisa

Norregård sa...

Hej!
Vilken ljuvlig krans!!

Ha det gott!
Kram Malin

Anette sa...

Hej! Vilka vackra loppisfynd du har gjort! Tavlan var helt underbar! Fin krans du gjort också=)
Kram/Nettan

Lilla hjärtat sa...

Fina fynd, ja det är skoj att fundera på vad det var för person som ägt sakerna.
Så fin krans, vad duktig du är.
Kram A-K

linnea-maria sa...

Vilka otroligt fina fynd du har gjort! Jag hade planerat in loppislördag nu till helgen men jag ska nog stanna hemma och renovera köket istället, ska köpa panel idag. Rosenkransen är ju hur söt som helst, vilket fint pyssel! Ha det så gott /Therese

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad fin konfirmatiionstavlan var precis som dug funderar jag ofta på människor som haft sakerna innan, allra mest när det finns ett namn med ;o) Rosenkransarna är ju också underbara!!
Ha en riktigt härlig dag!
Kramis/LenaS

Anonym sa...

Men åh, vilka söta skor! Riktiga söndagsskor.

En riktigt vacker konfirmationstavla. Du kanske kan forska fram kvinnans historia på nåt vis? Kanske ett vinterobjekt?

Rosenkransen är underbar i sin enkelhet... tänk att du kunde "offra" så många rosenknoppar!

Kram och må så gott.
Eva-Mari

Anonym sa...

Vilka otroligt söta små skr. Jag älskar gamla barnskor, tänk vilken lite krabat som som sprungit i dem...

Rosenknoppskrans vill jag med göra, men just nu pysslas det med lammöron här :)

Roligt att du gillar olika pelargonsorter, det gör jag med och sparar dem från år till år

Kram Lena

livet på utanäs sa...

Ojjj ,så mycket vackert du visar ...
Den söta kransen med rosor , hmmmmmmmmmmm så fin =)

På tal om Rönnbär , jag har hört att om det blir mycket Rönnbär blir det lite snö ... träden ska inte behöva bära två bördor .
Men då blir det väl som du säger , kaaaaaaaaaaallt , brrrrrrrrrrrrrrrr .

Ha det gott !
Kram Sussi O

Vita små hjärtan sa...

Vackert vackert!!! Så härligt med gamla saker, de har så mycket charm.....
Kram Agnetha

Country Hill sa...

Såå... mycket vackert Du fyndat vilken nostalgi! Underbar roskrans Du gjort!
Ha det gott!
Kram Lena

Penseldraget sa...

Vackra saker du fyndat och så kul när de är en historia bakom...skorna är bedårande =)
ha en skön 1 sept
kram pia

Britt sa...

Oj, va mycket fint! Tavlan var ju underbar, tänk va mycket historia det finns där...

Kram britt

Nyanser av vitt sa...

Jättesöta kransar. Nu är det ju så att jag inte gick från 0 till 8 km på en gång...börja du med mindre så är du snart uppe i milen.
Lycka till.
kram Agneta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det härligt när man gör så fina fynd! De små skorna var ju underbara! Och det triggar verkligen igång fantasin när man undrar vem personen var, och hur livet blev för honom/henne...
Tavlan var ju också kanonhärlig!
Kram
Marie