söndag 29 augusti 2010

Blommiga skönheter

För några år sedan hade vi höns. Några sorter för äggens skull och några sorter för ögats skull. Efter en hemsk upplevelse med en grävling som löpt amok i vårt hönshus, samt oron i fågelinfluensans spår bestämde vi oss att avveckla hönsen. Här är två vackra Cochintuppar.
Kvar i våra gömmor fanns värmelampan som nu fick nytt liv. Noggrant skurad och med svart sprayfärg passade den in i vårt kök. Kolla porslinshållaren!
I år har jag varit heltokig i att köpa nya Pelargonsorter. Trädgårdsmässan i Älvsjö, Tradera, Pelargonmuseet, samt en go vän har bidragit till min samling. Innan dess hade jag en vurm för Saint Paula och köpte några härliga sorter som jag måste få visa er, de blommar så fantastisk nu. Först ut är Ness Fantasy Gold...
Sen har vi Ajohn's Spinning Bell...
och till sist Phobos. Den här Saint Paulan har enormt stora, enkla blommor, de är 5-6cm i diameter.
Den här buketten tillängnar jag er kända och okända besökare. Jag älskar kontrasten mellan den vita Hortensian och den nästan svarta Smällspirean Diablo. Önskar er alla en fin fortsättning på söndagen och en underbar, kreativ kommande vecka. Vi hörs!
Kram,
Regina

15 kommentarer:

Lisas torp sa...

Åh, vilka ståtliga tuppar! Den högra liknar en jag hade en gång, men det var en Plymoth Rock...! Visst är det härligt och gott med egna ägg, men jag kan verkligen förstå din oro, och det låter jätteläbbigt med grävlingen...!Usch!

Otroligt vackra Saint Paula du visar också! Tänk, så många sorter det finns!
Önskar dej också en skön och fin vecka!
Kram
Lisa

Lantligt i smultronbacken sa...

Tråkigt med hönsen, det är så mysigt med dem lösa på gården.

Fin lampa. Har en på G jag med, men får vänta ett tag

Kram

Hannis sa...

Gnisslar tänder när jag ser din fina,fina lampa!
Försöker få bort färgen på en värmelampa just nu men den sitter som berg!

Dessa underbara pellisar som finns i så många varianter.
Hade faktiskt inte en aning om det förens jag var på en utställning om dom.
Samma med Saint Paulan, man lär så länge man lever=))

Kram Hannis

Viola sa...

Så himla läcker lampan blev, saknar du inte dina vackra tuppar, gissa om det grämer mig att jag inte kan besöka detta fina slott, ha en bra vecka som kommer, kramen

Country Hill sa...

Häftigt med lampan supersnyggt!
Så fina blommor, måste köpa lite nytt här är det glest med blommor just nu.
Kram Lena

Verasantik sa...

Vilka fina sorter av Saint Paula. Och tupparna... Jag såg fina höns i onsdags och skulle gärna vilja ha själv men det funkar tyvärr inte här hos oss. Ha en bra vecka.

Kram Eva.

Magia da Inês sa...

♥♥ Olá, amiga!
Lindas fotos, simplesmente maravilhosas!... Amei!♥
♥ Bom domingo!
Boa semana!
Beijinhos.
♥ Itabira
Brasil ♥♥

hemma hos lilla mej sa...

Vilken läcker lampa bara så himla snygg.tråkigt med hönsen.Ha det gott .Önskar dej en go start på nya veckan Kram Rita ♥

Ett Vitare Hem sa...

Trist att hönsen inte fick vara i fred, fina var de!
Åh jag kikade minsan efter dig också men vi kom upp ganska tidigt och gick bara ett varv, vart mest polkagrisar och hårda karameller som ska sparas till juldekorationerna här hemma ;o), hittade du nåt kul?
Ha en riktigt härlig dag!
Kramis/LenaS

Min Skattkammare sa...

Så mysigt att kura under värmelampan när kylan kommer smygandes.....
Inte visste jag att grävlingar jagade höns, uj uj, stackare!
Här kommer en kram....från en jäktad tant.
Men en kram är alltid en kram!
;o)
Vi kanske ses snart.........
Kickilina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skrev en kommentar till dig, men det blev error när jag skickade den. Ibland dyker dom upp efter ett tag, kan bli två nu... Skrev i alla fall att det var roligt att lampan fick ett andra liv. Lessamt med hönsen, det är så trevliga djur. Lampan blev så fin när du målade den. Och vilken fin samling av sain paulior du har, vilka färger!
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Lissboden sa...

Härliga blombilder du bjuder på och din lampa har du fått riktigt fin. Kul att den kommer till användning nu när ni inte har några höns längre.
Ha en fin vecka!
Kram från Maria

Vita små hjärtan sa...

Hej Regina!
Vilka vackra hönor!!!!
Men så charmig lampa, jättefin!
Bilderna på alla blommor var så fina också...
Ha en fin höstdag!
Kram Agnetha

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka jättefina tuppar, men jag förstår din oro kring allt runtomkring. Och grävlingar är inte att leka med!
Lampan blev jättefin över ert bord.
Och alla små saint paula var också så jättesöta.
Kram
Marie

linnea-maria sa...

Åh har du också varit en saintpaulia-tant? Inget illa menat jag har också samlat på saintpaulior men nu har jag bara ett fåtal kvar pga flytt och misskötsel. Det blev lika med min pelargonsamling men nu har jag hus igen och ska öka samlingen lite. Tråkigt med hönsen. Jag ska skaffa höns när jag känner att jag har tid, ja suck de har många fiender. Kram /Therese