onsdag 25 augusti 2010

Frid i hjärta och sinne

Får jag lov och presentera...Svarta damen. Denna gipsfigur har jag sett på många loppisar och den kan man finna i vitt eller i guld. Min var guldfärgad och jag ville ha den vit. Hur jag än målade så blev tanten mintgrön. Eftersom jag köpt en flaska svart sprayfärg i ett annat syfte kom jag på att nu skulle tanten bli svart och då blev hon plötsligt en dam.
Här kommer några bilder från vårt vardagsrum. Vi har två tresitssoffor Ektorp i beige från det stora möbelvaruhuset och som jag köpt vita överdrag till. Praktiskt när man har två svarta katter.
Soffbordet har jag nyligen målar vitt och även textat på...
Optimum medicamentum quies est betyder Frid är den bästa medicinen och jag tycker att det passar bra i dagens stressade vardag liksom andra ord som exempelvis fånga dagen, kärleken övervinner allt...
En av mina otaliga nysilverbrickor blev också svart. Bonbonjären hittade jag på en loppis i sommar för ett par guldpengar. På stenen står det "Min lyckosten".
Den stora boken är en bokgömma för fjärrkontroller. Kuddar från Tildas mamma och Min Skattkammare.
Önskar er alla fin en underbar onsdagkväll. Vi ses!
Kram,
Regina

23 kommentarer:

Roses & Angels sa...

Så fin gipsfigur och vilka andra vackra inredningsdetaljer. Vackert kram

Lantligt i smultronbacken sa...

Känner igen det här med vita soffor och katter. Vi har tre kattpojkar och två vita Ektorpare, inte så praktiskt. Men tur att de går att tvätta säger jag bara.
Jag har även kommit på att om jag lägger en filt eller pläd i soffan så söker sig katterna dit, toppen.

Kram

Hem ljuva hem sa...

Jag har också försökt måla om gulramar..,men de blev också mintgröna..tror det är något med förgen som gör det. Nu har jag sprejmålat en ram och ska stryka den med antikvit färg och se om det går bättre. Din svarta dam blev ju fin trots allt.
Ja katterna vill ju också vara med där vi är, har själv soffan full på kvällarna..har 3 stycken :-)
Kram Anneli

Compact Garden sa...

Oj oj vad du har varit flitig men pyssel, så fint det blev med texten på bordet är det gjort på frihand? Har du något bra tips att ge? Såg direkt att det skulle vara något för ett bord här hemma om jag får låna din idé...

Ha en skön kväll Kram Anne

Viola sa...

SÅ himla fint du har det, gillar svarta inslag i min egen inredning, ha en fin torsdag, här bara regnar det och regnar...kramen

Hannis sa...

Damen blev ju läcker svart!
Mmmm,vad fint!
Gillar alla detaljer.
Och texten på bordet, både snyggt och kloka ord.
Frid är något man borde påminna sig om oftare, eller i alla fall jag=))

Kram Hannis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon.
Hon blev tjusig din svarta dam, när och om du tröttnar på svart så går det säkert och måla vitt nu. Fin kontrast mot den ljusa väggen. Och jättefin text du har på soffbordet, en mysig soffhörna.
Ha en fin dag
Kramar
AnnaMaria

Ett Vitare Hem sa...

Åh du har det så fint, så fint vännen, hoppas du får ett litet sms idag om att du har ett paket att hämta ;o)
Ha en riktigt härlig dag!
Kramis/LenaS

Anette sa...

Superfint i ditt vardagsrum! Och texten på ditt bord var helt underbar!! Jag gillar verkligen sådant=) Nu blev jag inspirerad..
att göra likadant med mitt! ;)
Kraaaam/Nettan

Nyanser av vitt sa...

Så fint du gjort vännen. Gillar din "bok" med kontrollerna. Klart du ska prova lyckan igen :O)
Kram Agneta

Atelje Skärvan sa...

Så fint du har det.
Läste din kommentar,det är ingen fara om ugnen inte orkar upp till rätt temperatur så länge inget har gått sönder så går det att bränna om.
Först måste man byta elementen i ugnen.
Ha det så bra,kram Agneta

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Svarta damen blev en vacker dam! Svarta detaljer är alltid läckert. Vilket fint rum och så mysigt med alla fina kuddar.

Texten är super på flera sätt, både snygg och tänkvärd.
Önskar dig en fin helg, Monica

Sirpa sa...

Hej!
Tack för din titt hos mig! Du har lika spffer som jag:) Gelgen är i bruk nu!
Du har mycket fina bilder!
Vill önska dig en trevlig helg för jag ska åka till Stockholm imorn till min mormors gravsättning!
Kram Sirpa

Lissboden sa...

Vilka vackra saker du visar som passar så fint in hos dig i det mysiga hem.
Visst går tiden fort nu och det känns alldeles för höstigt just nu. Vi får hoppas på lite Brittsommare snart.
Må så gott och ha en trevlig helg!
Kram Maria

Handgjorda drömmar sa...

Hej Regina!!
Wow vad du har fint o mysigt hemma hos dig! Damen blev ju kanonfin - den gjorde sig verkligen bra i svart!
Ja, nu är min "semester" slut.... blev lite längre än jag trodde. Tack för dina rara ord!
Nu måste jag kika runt bland dina tidigare inlägg för att se vad jag missat!!
Ha en trevlig helg!
Kramar Marie

Anonym sa...

Så hemtrevligt du har det, gillar svarta damen!

Kram och trevlig helg.
Eva-Mari

Anonym sa...

Vilken fantastisk snygg text. Den har jag aldrig sett förut och budskapet är ju verkligen passande för dagens stressade nutidsmänniska.

Jag använder gärna den på någon av mina textprojekt om det är okey?

Ha en skön helg

Kram Lena

Helen sa...

Så vackert ni har och mycket fina detaljer. Det där med vitt och svart katt känner jag igen. Ha en fin helg.
Kram/Helen

Country Hill sa...

Oj så flitig Du varit med penseln och så fint det blivit, gillar verkligen texten.
Ha en fin helg!
Kram Lena

Home No.1 sa...

Hej Regina! Så mysigt och fint du har det, helt i min smak! Ha en trevlig helg! Kram Annica.

Rummet för välbefinnande sa...

Tack goa du! Du är så härlig och omtänksam.
Roligt att du gillade det klara armbandet. Det kom till under veckan. Visst är det väl bra med "loppis-eufori" *stort garv*
Det är i alla fall vad jag säger till mig själv, att det är VÄLDIGT bra för mig att gå på loppis..... :P

Skrattar för mig själv när jag tänker på din mintgröna "tant"
Men, som svart blev det en dam. Snyggt!
Bordet blev otroligt fint. Teckensnittet är jättesnyggt och budskapet i sig gillar jag helskarpt.

Nu ska jag gå och lägga mig för i morgon ska jag jobba.
Godnatt och sov gott!
Kram Mia

Ofelias Hus sa...

Så mysigt du har i ditt vardagsrum! Ditt bord blev jättefint med den texten....Gillar också kuddarna...sååå fina!

Den svarta damen blev super!

Kram och trevlig helg!

Anette

Vit som snö sa...

Tack för krya-på-dej-tips o hälsning!
Hon blev vacker i svart! En del färger "blöder genom" och då funkar det inte med vattenbaserad grundfärg. Kan det ha varit det som gjorde henne mintgrön?! Jag gjorde den missen på mitt piano, det blev rosa!!! Men så pratade jag med en målare som lärde mej det.
Nu tycker jag att din dam blev underbar i svart men det var bara som tips en annan gång:)
Så fin och klok text du har målat!!!
Jag är ju så förtjust i latinska texter av alla de slag o din tyckte jag om!
Ha en fin helg! Kram Cilla