fredag 6 augusti 2010

Etthundrafemtio år åt skogen...

Halloj där ute alla fina! Här kommer först ett par bilder till från sovrummet. Pigtittaren har fått flytta in och delar plats med min vackra madonna från Jeanne d'Arc Living.
Och så skam den som ger sig...kommer ni ihåg hur det gick när jag skulle prova på decoupage första gången? Det var till påsk och jag skulle försöka göra såna där fina ägg som jag sett i magasinen och på bloggar. Hur det gick, kan ni läsa om här. Då sa jag att jag aldrig skulle göra om det någon mer gång, men jag kan ofta inte smälta att jag inte kan saker, så nu skulle jag pröva igen. Resultatet blev dessa två krukor. De vackra servetterna har jag köpt hos Veras Antik & Kuriosa. Nu kommer någonting som vi alla i familjen upplever som ganska jobbigt. Mitt framför vårat hus växte en stor gammal ek, ca 20 m hög, ca 170 cm i omkrets och runt 150 år gammal.
Tyvärr växte eken bara 6 m från huset, grenarna hängde långt över taket och rötterna hotade att spränga sönder betongplattan som huset är byggt på. När det var som varmast ville vi inte ta bort eken för den skuggade så underbart. Men igår kom farbror skogshuggaren med traktor, spännlinor och stora motorsågen. Tänk att någonting som tagit 150 år kan raseras på 5 min! Nu visade det sig att eken var dålig inuti. Det är vanligt att de börjar ruttna inifrån och det innebär att den kanske inte har klarat så många höststormar till.
Jag blev ju lite nyfiken och om man tänker att eken började växa år 1860, vad hände då? För den som är lika nyfiken som jag länkar jag till år 1860 här.
Här idag på morgonen ligger eken i nästan hela sin längd, den är enorm. Maken har sågat och sågat och sågat idag, men stammen rår vi inte på själva, den ska bli hämtad av en timmertraktor.
I morgon ska vi åka till Örebrotrakten och göra några trevliga besök där, sen ska vi vidare till Kristinehamn och hämta hem lilla dottern. Äntligen=)
Önskar er alla en riktigt trevlig helg!
Kram,
Regina

9 kommentarer:

Else´s Bod sa...

ÅÅ så fin pigtittare!!
Önskar trevlig helg!!
Kram Lisa

Emmas utsikt sa...

Ja men vad gör man? Må man fälla så måste man... Trevlig tur!

:)

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Vilken fin pigtittare..passade så fint ihop med Madonnan..

Tur att de tog ner eken..inte kul att få den över huset..

Ha det gott! Kramis Sanne

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Regina.
Man kan ju knappast säga att du misslyckades med äggen, det blev ju väldigt läckra.
Krukorna är så vackra, man kan tro att du köpt dem i värsta designbutiken.
Och det har du ju också, hemma hos dig.
Tråkigt med Ek-jätten, men huset måste räddas, det förstår jag.
Snygg pigtittare du har.
Tack för din kommenter, den var underbar.
Gluggen är en 18-135, så jag kan täcka upp lite av varje, vindvinkel och liten zoom, anledningen är att jag inte vill byta objektiv, för att undvika damm i kameran, den förra blev rätt så dammig.
Kul att läsa om dina tanker, erkänner att jag har haft liknande, men kanske mer att jag kunde se som en hök.
Är det skogs-exkursioner eller kryptogamer du har varit med om?
Ha en fin helg.
Kram Zara

Ett Vitare Hem sa...

Pigtuttarn är jättefin vännen och det måste kännas lite lättare när eken var dålig inuti, bättre att ta den nu än att den rasat på huset i nån storm ;o)
Hoppas ni får trevligt på er lilla tripp och tack för mailet, ska svara ;o)
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Snäckskalsdalen. sa...

Ooops där for eken, tur den inte rasade in i huset. Jaaa, dom måste ju bort dom gamla träden ibland. Den har haft sin tid.
Vi har en som jag hoppas kunna ta ner och att den inte börjat ruttna inuti eftersom det hade varit riktigt trevligt om vi kunde göra plank av den!
Nu kan du ju decoupage ju - resultatet är ju strålande!
Agneta kramar

Anna-Lena sa...

Halloj!

Vilken fin pigtittare och krukorna blev helt fantastiskt fina! Förstår att det kändes sorgligt med eken men det var ju ändå bra att ni tog tag i det. Tänk om den hade rasat ned i någon höststorm, huga... Önskar dig en skön helg!

Kram Anna-Lena

Lillemor sa...

Du lyckades verkligen med krukorna de ser så fina ut. Pigtittaren sen, oj en sådan skulle man ha. Kul att jag hittade till din blogg.
Kram Lillemor

Verasantik sa...

Hej.

Oj va fina krukorna blev. Det är verkligen snyggt med decopage. Pigtittare verkar vara tillbaka. Själv tycker jag dem är jättefina men har varit otroligt svårt att sälja...

Ha det gott.
Kram Eva.