söndag 25 september 2011

Förslag till trädgårdsreportage

Jag gillar att titta på trädgårdsreportage och -program på TV, även om det inte blir så ofta. En sak är iaf säkert, jag skulle vilja göra ett eget inslag i ett sådant program eller egentligen skulle jag vilja ha hela timmen för mig själv. Just för att visa hur det är..."in real life"
Planterat idag: Klematis Paul Farges (Summer Snow); Klematis Mrs Cholmondeley; Hortensia; Fläder (bilder från Google)
Jag har sett flera namnkunniga trädgårdsmästare gräva en grop och samtidigt tala om egenskaperna hos de växter de ska plantera, jorden, läge och härdighet. Allt med ett leende på läpparna och stämningen är trivsam och småmysig
Planterat idag: Tulpan Light and Dreamy; Kungsängslilja; Tulpan Bakari Liliac Wonder (bilder från Google)
Men så här är det i verkligheten...jag köper växter som jag tycker om, de kostar en slant och jag behöver allt för att jordförbättra...å så fram med lilla spaden, stora spaden, spett och slägga. Med ett leende på läpparna ska jag ta det första spadtaget...PLOOOIIING...smärtan ilar som en löpeld genom hand, arm, axel osv tills den når smärtcentrat i hjärnan. Bedövad flyttar jag spaden lite till höger...PLOOIIING...ja ni fattar! Fram med stora artilleriet, spettet. Jag baxar upp stenar som säkert tillhör grunden till Kinesiska muren (visst har den rasat på några ställen?). Hålen efter stenarna fylls med pall efter pall med jord. Puh, det var Tulpanlökarna...sen resten då? Efter en dag är armarna som elektriska ålar och huvudet lider av minst tre hjärnskakningar i olika stadier. Förstår ni att jag behöver hela timmen i programmet, då gäller det som sagt bara för att få ner de trevliga miniatyrlökarna till Tulpanerna!?
Hur som helst, ett par nya örhängen har kommit ut i butiken, ni hittar dem HÄR.
*
Kram,
Regina

18 kommentarer:

Unknown sa...

Hihii..Ja du skulle kanske behöva en hel timme. Efter att ha sett ditt program kanske inte såna som jag skulle känna sig lika värdelösa när det gäller trädgårdsarbete utan helt enkelt normala ;).
Fina örhängen.
Kram Ing-Britt

Nyanser av vitt sa...

Vilket bra trädgårdsreportage vännen och vilka ursnygga örhängen.
Kram Agneta

annashusidingtuna sa...

Hej!
Hahahah vilket roligt program det skulle bli för guuuuuud ni vad jag skulle skratta igenkännande....här har vi suuuuuuuuuuupertung lerjord och ja det går till ungefär som du beskriver när man ska gräva här också...
Kram Anna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hihi..det programmet skulle jag kolla på, och på tv är det nog väldigt förberett och tillrättalagt. Skulle vara mycket roligare och titta på ditt program.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Ja men fundera på det vännen! Vi är många som kommer kolla!!! :)
Kram Agnetha Vita Små Hjärtan

Solstrimmor sa...

Hahaha... precis så är det... fast här finns inte en sten så långt ögat når! Men visst tar det tid och är mycket krångligare än i fina trädgårdsprogrammet. Mycket svett under armarna och på överläppen! Men när det är klart så känner man sig duktig. Och lovar sig själv att ALDRIG gräva en ny rabatt mer!! Som tur var är det som att föda barn, man glömmer hur besvärligt det är till nästa gång:)

Hoppas du snart är återställd!

Kram Eva-Mari
Örhängena är helt underbara...

vadmalen sa...

Så snygga örhängen.
Håller helt med. VARFÖR ser allt så enkelt ut på tv? Tänk matprogramm. Där allt bara blir till , men mitt kök blir som ett bombnedslag allt enligt min man.
Kram
Birgit

C De-sign sa...

Fina örhängen! Jag sliter en hel del också i min trädgård....hm....inte är det så lätt alla gånger! Njut av sensommaren! Kram fr C

Felix sa...

Haha, man kanske borde anställa en trädgårdsmästare... så man slipper gräva i stenhård jord. TV visade för en gångs skull att Pernilla hade problem att gräva på jordkällaren i Trädgårdsfredag, när hon skulle plantera lökar.

Tror inte det blir några lökar planterade här i år. Om inte sorkarna äter upp dem i vinter så blir de kalasmat åt rådjuren till våren... ;-)

Trädgårdshälsningar
Elisabet

Lisas torp sa...

Du skulle verkligen kunna göra ett fint trädgårdsreportage med de bilderna!!

Ja, ett slit är det i trädgården vår och höst...!
Sååååå snygga örhängen - så duktig du är!
Ha en fin måndag!
Kram
Lisa

Skogslyckan sa...

Sitter här med ett stort leende! Ja du trädgårdsarbete i all ära, men med ett gott skartt kommer man långt. Jag skulle gärna titta på ditt program!
Ha en fin vecka.
Kram Pia

Handgjorda drömmar sa...

Haha, nu skrattar jag högt! Vad jag känner igen det där... Vi bor precis nedanför ett berg och så fort vi sätter spaden i jorden så blir det exakt som du beskriver.... Kalksten är hårt... och stort...
Jag skulle sitta som klistrad vid TVn - jag lovar:)
Kram Marie

Viola sa...

Det ar med ett leende jag läste ditt inlägg, känner igen mig...så har vi det i vattenhålet..:) hoppas på ett program från dig...behövs lite utav verkliga livet :) ha det gott, kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Johoodu! Det där känner man allt igen... Det är sällan man bara lyckas köra ner spaden och göra ett hål!
Jättefina örhängen du gjort!
Kram
Marie

Anonym sa...

Jo du man önskar att man hade mer tid över ibland. Men jag vet inte vart den tar vägen. Jaja det blir bättre hoppas jag. Snygga örhänge.
Kram Hoffmandesign

linnea-maria sa...

Du har faktiskt rätt. Jag har inte heller sett ett program där de kan tipsa om hur man gör med omöjliga jordar. Ett tips från mig om du inte orkar eller kan gräva. Släng på dagstidningar därefter jord, kompost och allt du kan hitta och plantera i det. förhoppningsvis dör rotogräset också. Jag har gjort så med pallkragar runt och en kompis till mig tog gamla stockar för att hålla kvar jorden, hon planterade i gammal halm och jord. Kram /Therese

Mariette sa...

Tänk om du kunde fått den timmen, då hade jag tittat...*haha*...Tror att många känt igen sig, fast så stenigt har inte vi förstås...tack och lov!!

Men du fick ner tre lökar eller...*hihi*...

Roligt var det i alla fall!

Kram Mariette

annika sa...

Södermanland är ett riktigt stenålderstillhåll! Verkar hopplöst att gräva ibland. Det vore kul med ett sånt program där det är värdelösa jordar och eländigt.
Fina smycken som du gör.

Kram
annika