tisdag 20 september 2011

Blåa fynd

Några Lavendel i en söt liten kristallvas...jag är svag för blått, så är det och tänk vad lätt det är att börja samla på något...loppade en skål/gryta med lock, det är en gammal fin Höganässtämpel i botten...
...och så hittade jag en mindre med öron och pip....
...efter lite letande på nätet tror jag att det är Carl Edgar Böckman som formgett dem, han arbetade som konstnärlig ledare vid Höganäsbolaget. När lerkärlsfabriken lades ner 1926 lämnade han Höganäs och började arbeta som dekoratör på Rörstrand, där stannade han fram till 1929
En gammal potta har hittat hit också, dekorerad med blå Penséer. Det är en rejäl storlek på denna potta;-)
Hoppas ni haft en fin start på veckan och att ni får en fin fortsättning. Nu ska jag ta en kopp te och en bit kladdkaka...behöver ha lite extra underhudsfett nu inför den stundande vintern=)
*
Kram,
Regina

20 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

Du lyckas alltid hitta så vackra ting du vännen!
Ha en finfin kväll!
Kram/Lena

Viola sa...

Gu....vad jag blev kär i den pottan, älsakr som du blått porslin, ha det gott, KRAM

Anette sa...

Halloj!!
Men vilka fina saker du hittat ,de är fint med de vit/blåa sakerna.
Pottan va för söt hi hi
Ha de så bäst:)
Kramar Anette

Vita Falkens Lantliv sa...

Hahaha ja jag lär klara vintern bra då, fettet ligger runt magen så vackert så;)

Riktigt fina grejer du har hittat, älskar blått jag med:)

Kram Susanne

vadmalen sa...

Bra att du tänker på underhudsfettet det har även jag gjort. I kväll creps med kantarellstuvning och choklad till efterrätt.Den blåa pensépottan hade nog även jag fallit för.
Ja veckan har börjat bra här i Jönköping.
Kram
Birgit

Tidsmästarinnan sa...

Halloj där vännen,
blått och vitt är alltid en favorit, det var charmiga små burkar med lock! Pottan var skit-snygg, a-ha-ha, kul va :-)
Kram kram
Susanne

Anonym sa...

Jättefina saker du har hittat och penséerna på pottan är ju bara så fina.

Kram

Solstrimmor sa...

Hade syjunta igår och ett extra lager underhudsfett lades till det som redan finns där! Smörblommetiden är förbi... kanske efter nyår? Ska vi ta nya tag då?

Fina fynd, speciellt pottan förstås!

Ha det gott.
Kram Eva-Mari

Handgjorda drömmar sa...

Håller verkligen med - det är något speciellt med blått. Fräscht!
Ja underhudsfett är viktigt att tänka på nu till vinter ;)
Kramar Marie

Lisas torp sa...

Åh, så fina saker du har hittat! Kul när man hittar saker man samlar lite på!
Kram
Lisa

barbrok sa...

Håller med! Blått är jättefint!
Kram

Hannis sa...

Så fint med lavendeln!
Bra tänk med underhudsfettet=))
Man ska njuta av livet, då mår man som bäst.

Kram Hannis

Unknown sa...

Vilka fina saker du hittat och vad roligt att du tagit reda på massa fakta om dem.
Kram Ing-Britt

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Hej vännen
Härliga saker du hittat i blått.
Lavendel i kristallvas Såå fint & enkelt.
Underbara bilder i förra inlägget.
Önskar dig en mysig Torsdag
Kramisar
Sus

Bitte sa...

Vad mycket fint du har fått tag på, jag är också så svag för blåvitt porslin! Pottan med penséer var så vacker, jag gillar penséer också ;-).

På något sätt kommer jag alltid tillbaka till det blå-vita, både när det gäller porslin och i inredningen!

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Felix sa...

Så mycket fint du har fyndat, både de här blå och annat tidigare!

Saknar syrenhortensian som dog för några år sedan. Måste nog köpa en ny. Har letat efter en på stam (som vi hade), men bara hittat buskar.

Har aldrig hört talas om Eco-mobil, men det låter ju bra med tanke på hur ofta en del byter mobiler.

Lycka till med din bloggbutik! Så roligt att du vågade!

Hösthälsningar
Elisabet

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina karotter, den med kronan var så söt. Jag gillar också blått, det är en lugn fin färg.
Varm kram
AnnaMaria

Stina sa...

Vacker färg det där.
Hoppas att du får en bra dag idag.:-) Kram Stina

Gudrun sa...

Åh så bra, det är därför som det är ok att äta lite gott nu. :) Mitt sötsug känns konstant för tillfället.
Visst är det vackert med blått. Lavendel är en underbar växt.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Anette sa...

Så fint med alla blå saker du visar idag.Du hade många fina inlägg som jag missat också=) "Bakbordsgrejorna" gillade jag!
Kraaam!