torsdag 2 augusti 2012

Svarta vinbär

När vi kom hem från Danmark var de svarta vinbären mogna. Det var bara att sätta igång och plocka...i år var vinbären stora som vindruvor...den vackra skärbrädan i porslin och med mönstret Musselmalet köpte jag hos Fröken Anker...
Här är den största kastrullen fylld nästan till bredden...
Nu är flaskorna fyllda med medicin inför vintern. Det finns inget bättre än varmt svart vinbärssaft när man är förkyld och massor av C-vitaminer är det. Visste ni att om man äter en näve svarta vinbär har man täckt dagsbehovet av C-vitaminer...fem liter saft blev det i första omgången och mer bär finns det...
Nu ska jag se om barnbarnen somnat för vi ska upp tidigt i morgon, då bär det av till storstaden för äventyr. Ha det gott mina kära läsare!
Kram,
Regina

21 kommentarer:

Anonym sa...

Så gott det ser ut, måste nog gå ut och plocka av vinbären på våra buskar också. Det är så härligt när man har flera flaskor av svartvinbärssaft, det är så nyttigt.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Så utrolig godt dette så ut:)
Ingen ting er som hjemmelaget saft:) kan tro dere nyter dette:)
Forresten for en herlig skjæreplate du hadde med nydelig blått-mønster:)
Sov godt

Klem Merete

Johanna sa...

Vilka jättefina bilder du tagit! Vilket otroligt vacker skärbräda!

Jag älskar svartvinbärssaft och hade gärna fått ett glas av din, hihi:)

Kram Johanna

Camillas vita villa sa...

Hej!
visst är det fantastiskt härligt att kunna göra sin egen saft och sylt. Skärbrädan var också fantastisk.
Ha det så bra.
Kram Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och jag har inte plockat ett vinbär, men det blir ju så god saft. Om det inte regnar imorgon måste jag plocka. Ha så roligt i storstaden. Och jättefin skärbräda.
Kramar
AnnaMaria

Felix sa...

Här har vi också börjat plocka vinbär. Har plockat både röda och svarta till ett par omgångar med gelé. Men det finns gott om bär kvar så det blir saft också, men vi brukar göra blandsaft, för vi har mycket mera röda vinbär.

Sommarhälsningar
Elisabet

Frøken Anker sa...

Der er altid dejligt at kunne lave noget af sine egne bær fra haven. Vi har en solbærbusk. Og der er også mange bær på i år.

Hav en dejlig fredag.
Klem

Hannis sa...

Himmel så gott!
Riktig svartvinbärssaft, det är gott det=))

Ha en bra dag med äventyr/Kram Hannis

Nyanser av vitt sa...

Vad duktig du är som saftar. Fina flaskor med fint textade etiketter. Ha en fin fredag i storsta´n.
Kram Agneta

Rosa i huset i vitt sa...

Här blir det nog lite bärplock i helgen också ...har ganska mycket svarta vinbär så man måste ju ta hand om lite i alla fall..blir nog lite gele med

Ha en trevlig helg
Kram Rosa

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så roligt att kunna göra egna safter och sylter och svart vinbärssaft är ju lyxigt! Det ser så där pyssligt och gott ut där flaskorna står.
Skärbrädan från Ankers är ju också jättefin!
Agneta kram

Vardagens guldkorn sa...

Oj vilken vitaminkick =0)
Så härligt att hitta till vintern!
Hoppas du får ett härligt äventyr i storstaden =0)
Kram Linda

Blommiga Rutan sa...

Åhhh, det ser så härligt ut med alla dina flaskor! Så duktig du är!

Underbar skärbräda.

Trevlig helg
Kram Anncathrine

Home Bohemia sa...

Jag älskar din skärbräda...Royal Copenhagen?? Hon har mycket fin Froken Anker. Kram Maria

Unknown sa...

Så himla gott att ha saft inför kommande vinter. Jag måste nog ta och plocka mina vinbär snart. Har även funderingar på att koka marmelad iår.
Ha de så bra nu, kram Ing-Britt

Gabriella sa...

Åh! Underbart med svartvinbärssaft.

Unknown sa...

Jag gillar svarta vinbär mest av alla bär! Godare än hjortron och hallon! .... och lättare att plocka! GOTT till ALLT!!
Vad blir det för storstadsäventyr? Naturhistoriska museet? Mina barnbarn älskar det!
Kraam!
/Ingemar

Änglarnas hus sa...

Plockade av våra buskar i veckan och det var verkligen i sista stund..de mosades i händerna på mig..men goo saft blire ju!1
Grattis till den fina ringen du vann hos elvorna!!

Kram kram sanne

Hanna sa...

Så gott, men vilken vacker skärbräda du har.
kram
HAnna

Coquina sa...

Mums vad gott med egen svart vinbärssaft =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya Ib Laursen-tävling =)

Anonym sa...

Så härligt att fånga allt i ett vackert bildsvep. Hemkokt saft är så gött.
Ha det gott
Kram
AC