måndag 27 augusti 2012

Sommarens rosor

Några rosor har jag i min trädgård och så fort jag får chansen tar jag in en som jag går och doftar på...det finns nog inget ljuvligare än rosendoft...
Det här är Mdm Plantier som jag planterade förra hösten
Sen har jag en småblommig djupröd, den kommer från en liten krukros och så min apotekarros "Rosa Mundi"
En annan "ros" är min rosenspirea, till och med knopparna är fina, som små prickar...
Den rosa rosen är en Austinros. Den köpte jag för många år sen när jag och min barndomskompis hälsade på vår klasskompis i England. Klasskompisen arbetade i en handelsträdgård i en liten stad söder om London. Rosen har aldrig trivts på sin växtplats, så i höstas när jag gjorde min nya rabatt flyttade jag på rosen. I år har den vuxit till sig och bjudit mig på sex stycken ljuvligt doftande, fyllda rosa rosor.
Sist med inte minst ytterligare en typ av "ros" och det är min svarta stockros. Den klarade sig även om bladrosetten frös i våras. Nu är den ca 150cm hög och fylld med knoppar=) Några har börjat slå ut...hoppas den fröar av sig...
Oj vad det åskade här i går eftermiddag, vi hade skyfall och det var mörkt nästan som mitt i  natten och så blixtrade det och åskade under en timmes tid.
*
Nu mina kära läsare önskar jag er en fin fortsättning på veckan!
Kram,
Regina

17 kommentarer:

Anonym sa...

VAKRE blomster og nydelig pyntet:) så enkelt og flott:)
Her har vi hatt noen solskinns dager om ikke så varmt så herlig vær:)
Koselig å ha så vakre blomster i hagen og plukke når man vil for å pynte litt:)

Sov godt
Klem Merete

annika sa...

Helt ljuvliga bilder! Rosor kan man nog inte få för många av.
Vi hade regn men ingen åska.

Kram

Gabriella sa...

Vilka härliga bilder! Och vilka rosor sedan. Underbart med rosdoft ja, ljuvligt=)
Kram

Nyanser av vitt sa...

Helt otroligt vackra.
Kram Agneta

Felix sa...

Härliga bilder på både rosor och annat! Visst är det härligt att kunna njuta av det trädgården har att ge! Själv är jag dålig på att plocka in blommor, utan tar i stället ett varv i trädgården för att njuta av dofterna (och även av det som inte doftar förstås).

Sensommarhälsningar
Elisabet

hemma hos lilla mej sa...

Bara så himla fina rosor.Ja rosor gillar man ju alltid.Önskar dej en fin tisdag.Kramar Rita ♥

Vardagslycka sa...

Visst är det väl härligt att kunna plocka in några små skönheter och de doftar ju så gott!
Underbara bilder som sprider lycka!
Kram, Carina

Unknown sa...

Så många fina rosor du har i din trädgård. Stockrosor är något jag önskar mig men inte ännu bestämt var jag vill ha dem :).
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina rosor du har, och det är ju så fint och plocka in. Stockrosen är ljuvlig, jag har i mörkrött och aprikos. Men dom är väldigt dåliga på och fröså sig här.
Kramar
AnnaMaria

Hjärtruds Stuga sa...

Du har många fina blommor i din trädgård. Helt rätt att plocka in och njuta av dem inne med.

Ha en fin dag

Kram Karin

lisashus sa...

Så vackra rosor och jag gör precis som du - plockar in en och annan ibland! Vilken lyx det är!

Underbar stockros - jag har en liknande på torpet!!

Ja, vilken märkligt väder vi har - fortfarande!
Ha en fin fortsättning på veckan du också!
Kram
Lisa

skifferhuset sa...

Så vackra roser men stockrosen slår rekord, så fin i sin mörka färg! Här har vi klarat oss från åska å oväder, skönt de! Kram Iréne

Anonym sa...

Vackra bilder, har bara två krukrosor och de har blommat dåligt i sommar.
Kram Birgitta

Blommiga Rutan sa...

Underbara rosor! Vackra bilder!
Javisst är det underbart att plocka in rosor från trädgården! Just de här äldre sorterna doftar ju så fantastiskt!
Hade en Rosa Mundi som dog förra vintern, har inte blivit av att skaffa någon ny, men det måste jag nog göra nu när jag ser hur fin den ju är.

Trevlig vecka till dig önskar
Anncathrine

Snäckskalsdalen. sa...

Det är något väldigt speciellt med rosor, och när dom doftar är det ju så underbart. Jag unnar mig alltid att klippa blommor från rosorna så att man verkligen ser dom och kan dofta på dom mest hela tiden! Du har så många fina sorter!
Agneta kram

Rosa i huset i vitt sa...

Plockar också in blommor och sätter lite överallt dock har jag inga rosor tyvärr

Kram Rosa

Home Bohemia sa...

Dina rosor är underbara...jag önskar att jag hade egna som jag kunde plocka in ibland...
Trädgårdsrosor är speciella...inte samma som de små buketterna man kan köpa på ICA. Kram Maria