söndag 19 augusti 2012

Niklasdams Trädgård

Jag gillar ju pelargoner och har ett 25-tal olika sorter. I våras letade jag efter en speciell sort som jag googlade och fick då träff på Niklasdams Trädgård. På deras hemsida fanns många olika sorters pelargoner, det fanns m a o många spännande sorter att välja på=) Jag sände iväg en förfrågan via mejl och Elisabeth svarade att hon skulle rota de sorter som jag önskade köpa. Sticklingarna kom hem till mig och växer så fint i mitt köksfönster. 
Därför var det ju extra roligt när jag satt och tittade på Sommar med Ernst och såg ett inslag då Ernst besökte denna trädgård. Förra helgen när vi åkte till Kristinehamn passade vi på att besöka trädgården och pelargonmuseet. Åååh vad många vackra sorter pelargoner det finns! I pelargonmuseet har de ca 400 olika sorter! Här är ett litet urval av dem...
Jag hade sett på trädgårdens hemsida att söndagen den 12 augusti vad sista dagen det var öppet för säsongen, så det gällde att passa på. Vilken färgprakt och vilka underbara dofter i detta växthus...
En Deerwood Lavender Lass fick följa med mig hem...och gissa om jag längtar till mars då trädgården återigen öppnar, då blir det besök och ytterligare några nya sorter. Tack Elisabeth för att jag fick visa bilderna på min blogg!
Nu, mina kära läsare önskar jag er en solig söndag!
Kram,
Regina

24 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Så vackra bilder vännen. Tittar in för att önska dig en mysig söndag.
Kram Agneta

Unknown sa...

Sååå många härliga bilder på fina pellisar. Jag såg en en vildperlagon på mässan i våras och ångrade mig direkt att jag inte köpte en. Har sökt sedan dess utan att finna någon men jag tror minsann att du har en på bild :). Får nog besöka detta ställe till våren.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Det verkar vara ett helt underbart ställe, så vackert och vilka vackra växter, det är så man drömmer om att det skall se ut! Väldigt fint, värt en stooor omväg!
Agneta kram

Anki sa...

Åh vilket fint ställe, har inte varit där själv men sett bilder!
Älskar pellisar, men är tråkig *ler*...har några vanliga stackare ute och Mårbackor inne!

Ha nu en fin dag & kraam!

MammaElva sa...

Här bjuder du som vanligt på mycket fint! Tack för dina goa kommentarer hos mig. Uppskattas massor!
Kram Elin

Home Bohemia sa...

Såå många fina blommor!! Vilken mysig helg ni hade:) ha en fin söndag Kram Maria

Elna sa...

Vilket trevligt ställe och otroligt många vackra pelargoner. Jag hade ingen aning om att det finns så många olika. Ha en fortsatt fin dag.

Kram
Elna

Chokladvillan 1910 sa...

Vilka härliga bilder ! Sugen blir man !
Kram Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fantastiskt! Jag visste inte att detta fanns förrän Ernst var där och köpte plantor. Pelargoner är väldigt fint det.
Kramar
AnnaMaria

Bitte sa...

Tack för alla fina hälsningar hos mig! :-)

Åh, så många underbara inlägg du visar från era utflykter i sommar. Jag har suttit en lång stund nu och läst ikapp mig och tittat på bilder av pelargoner och bilder från mysiga butiker, jag känner mig alldeles salig. Det var väldigt många "vill-ha-saker" du har köpt! :-)

Vad fint det blir i er hall! Det ska bli spännande att få ser fler bilder när allt är klart :-).

Lilla rovdjuret var inte på humör idag, hon gapade i och för sig men sen fick det vara nog med uppvisning tyckte hon, till husses stora förtvivlan ;-).

Ha en fin söndagskväll!

Många kramar
Bitte

Anonym sa...

Så många vackra pelargoner, hela stället ser underbart ut.
Vackra bilder du har tagit!
Kram Birgitta

Rosa i huset i vitt sa...

Vackra bilder

Kram Rosa

carinaon sa...

Oj så många fina pelargoner! Det verkar vara ett trevligt ställe att göra en utflykt till.
Ha en fin vecka,
Carina

Aquilejans sa...

Vilka underbara bilder!
Kram Malena

Johanna sa...

Pelargoner är ju bara så vackra:)

Sov Gott,

Kram Johanna

Le petit jardin sa...

Härligt färgsprakande :)

Kram Kajsa

Elle sa...

Vilket mysigt ställe! Det är alltid kul när man hittar nya blomsorter.

Dina bilnamn var bättre än mina. Nästa gång ska jag be dig om namnförslag! ;-)

Ha en skön vecka!
Kram

Anonym sa...

Så utrolig at det finnes så mange forskjellige Pelagoner:)
Likte så godt de små hvite/rosa/lilla:)
Må vært et utrolig koselig sted å gå å kikke:)

Klem Merete

idémakeriet sa...

Tack gulliga du för dina varma ord, de behövdes.
O vilka fina pelargon de har där, helt ljuvliga.
Du frestar mig, kanske jag ska också samla ihop några, det finns ju så ohört fina sorter.
Säger man pelargon då har de flesta en vanlig pelargon i huvudet(kanske lite tantblommor för de flesta)så synd för en pelargon är så mycket mer än en vanlig tantpelargon:))
Kram på dig.
Gerda

Vita Falkens Lantliv sa...

Wow jag kan tro det var helt underbart att gå där och se alla dessa olika sorter och dofter:)
Super fina bilder!

Kram Susanne

Gabriella sa...

Vilka härliga bilder, så underbara pelargoner! Jag såg det där avsnittet med Ernst när han besökte trädgården, jag satt och dreglade haha=)
Kram

Hoffmans Design sa...

Jösses har du så många perlagoner. Jag bara en sort. Vad kul att du var där i sommras på den utställningen. Han e väl bra vår ERNST jag har försökt att se all programen. Hoppas han kommer tillbaka nästa år.
Kram Hoffman

Blommiga Rutan sa...

Åhhhhhh, underbart!
Dit måste jag åka till våren!
Skriver ut ditt inlägg och sparar så att jag inte tappar bort det!
Tack för tipset!
Fantastiska bilder!

Kram Anncathrine

Marie sa...

Underbart ställe, såg också när Ernst var på besök där. Så många vackra pelargoner.

Kram Marie