söndag 30 december 2012

Vem...

...köper julpynt efter jul? I år gjorde jag det...och på så sätt fick min ensamma tomte sällskap. Denna porslinstomte, handmålad i blågrått av en gammal dam i grannskapet och inhandlad på en lokal julmarknad för ett antal år sedan, tycker jag så mycket om och han...
...har nu fått sällskap av ett gäng snögubbar även dem målade i mjuka, bleka färger. Ö&B reade ut alla sina julsaker för halva priset i mellandagarna och den lilla speldosan i porslin kunde jag inte motstå. Vrider man på överdelen några varv så klinkar speldosan "Stilla natt"... 
...lite roar småbarn brukar man säga och ibland behövs inte så mycket för att man ska dra på munnen...barnasinnet har jag nog kvar, men också minnet av min första speldosa. Det var ett smyckeskrin i blankt, svartlackat trä dekorerat med kinesiska landskap. Inuti var det klätt i rött sammet. När jag vred upp speldosan spelades melodin "Für Elise".
Kram,
Regina

19 kommentarer:

Hjärtruds Stuga sa...

Jag är också en sån som köper pynt efter jul. Sen lägger undan det och i bästa fall så hittar jag det till nästa jul.

Ha ett gott slut på året och ett Gott Nytt År

Kram Karin

Chokladvillan 1910 sa...

Jag brukar nog slå till men i år har det inte blivit några julsaker, ingen mellandagsrea alls faktiskt. Jag orkade inte trängas... ;)
Ljuva saker har du i allafall, gillar tomten.
Kram Anki

Anonym sa...

Åååå... så herlige den var:)
Lurt å kjøpe litt etter Jul også, da får man det billigere:)
Ønsker deg et Riktig Godt Nyttår:)
Klem Merete

Meta sa...

Det är väl det bästa köpet tycker jag.
har en liten känsla av att allt är så mycket dyrare än det behöver.Så vi får väl lura köpmännen lite de som klår oss på så mycket pengar jämt.
Speldosan var ju jättesöt.
Tycker att du tar så fina bilder. det ser så proffsigt ut!
Gott nytt år! på dig
Kramar Meta

Elna sa...

Vilka vackra julsaker i behagliga färger.

Kram

Margot sa...

Smart att köpa julpynt till halva priset! Jättemysig speldosa! Själv avskyr jag att trängas med folk i affärer under rean, försöker undvika det så gott det går:)) Önskar dig ett gott slut på året och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Margot

annika sa...

Förr köpte jag alltid pynt i mellandagarna och alla barn fick varsin ny tomte då :). Nej nu har jag nog det jag behöver i tomteväg men man ska aldrig säga aldrig...

Hoppas att det reder sig för dig fina Regina.

Gott Nytt 2013

Nyårskram
annika

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag:)) Gillar att fynda julsaker till halva priset och ta fram dem året efter. Jag blir lika förvånad varje år då jag glömmer bort vad jag köpt:)

Kram Teres

Maria sa...

Jag sänder en liten hälsning till dig och hoppas innerligt att det elände du skriver att du vet kommer att inleda nästa år, försvinner och istället ersätts av sådant som gör gott för kropp och själ!!!

Fina bilder du bjuder på i detta inlägg! Jättesöt tomte!!!
Ta hand om dig!
Kram♥

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du fick mig och minnas min första speldosa, nästan som din men det var en ballerina som fälldes upp och började snurra. Din nya med snögubbarna är jättefin.
Önskar dig ett bra och
Gott Nytt År
Kramar
AnnaMaria

HWIT BLOGG sa...

Önskar dig ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR! Detta blir ett bra år för dig vännen...
Varm kram,
Titti

Photo by Maria sa...

Det är ju det smartaste, att köpa julsaker efter jul.. I år har jag inte gjort det men har hänt andra år, sedan när man plockar fram dem året efter så har man nästan glömt att man hade dem =)

Gott Nytt År!!

Kram Mia

Blommiga Rutan sa...

Hej Regina!

Vilken vacker speldosa du hittat!
Stackars dig som har värk och inte kan sova, får man inte sova ordentligt är det verkligen jobbigt.

Hoppas nu innerligt att detta nya år blir bättre för dig och dina nära och kära.
Så jag säger med förhoppning om detta
Gott Nytt År
Kram Anncathrine

Ninnis sa...

Självklart...då kan man riktigt fynda...=)
Tack för alla underbara bilder som du bjuder på och för all inspiration...=)

Gott slut och Gott Nytt 2013...!!!

Kram Ninni

Hoffmans Design sa...

Söt tomte Gott nytt År önskar Hoffmansdesign

skifferhuset sa...

Tittar in för att önska ett riktigt Gott Nytt År! Kram Iréne

idémakeriet sa...

Jag smyger in för att önska dig allt det bästa för det nya året.
Tack söta du för att du förgyllde 2012 med dina fina ord, det gjorde mig gott.
Stor kram Gerda

Hannis sa...

Nu började jag tänka på speldosa.
Min var också ett smyckeskrin.
Med en ballerina i.

Hoppas att du får ett fint nyår!
Och att det nya året blir bra för dig.
Kram Hannis

G:a Affären sa...

Det är något alldeles speciellt med speldosor, den kommer säkert att plockas fram varje jul.
Själv köpte jag en ängel eller om det är en gammal Lucia och en tomte på ett loppis nu efter jul, det är helt rätt tid!

Önskar dig Ett Gott Nytt År!!

Ps nu har jag rättat till länkningen till smultronställen!

Kramar
Cia