fredag 14 augusti 2015

Fundringar...

Jag satt här i morse och åt frukost ute i solskenet...med grönt te i min nya mugg och frukosten hade jag burit ut på min nya bricka...allt inhandlat på det stora möbelvaruhuset i Västerås...jag, sonen och hans flickvän var där i söndags...dagen innan vansinnesdådet då två oskyldiga människor miste livet...tankarna går till deras familjer...jag funderar också på klimatet i vårt samhälle och vad det gör med människor...hörde några röster efteråt som menade att nu kan man inte handla på det varuhuset längre...ska vi tänka så om allt som händer blir vår vardag till slut så inskränkt så man inte vågar göra någonting och då har ju de mörka krafterna vunnit...det här kan man fundera länge över...
...vår lillskrutt växer och han busar hela dagarna och sover som en stock på nätterna...fast han fortfarande är liten tar han stor plats i min säng...ofta ligger jag och vinglar på kanten och nästan ramlar ur...ibland vill han sova lite middag också...orientaler vill gärna ha det varmt och skönt...så inlindad i en handduk i solen är mysigt... 
...på altanen har jag två dahlier som är över en meter höga...nu när solen och värmen kom börjar alla knoppar att slå ut...tråkigt nog är det någon som mumsar på bladen så det är några hål här och var...har inte hittat boven ännu...
...i våras planterade jag en blå hortensia i en stor lerkruka...den har växt och blivit jättestor...i förra inlägget syns den blå färgen på några bilder...men några blommor har börjat skifta i beige och rosa...i morse landade en fjäril, en sorgmantel, på krukan som fått vacker patina...
...i eftermiddag ska jag packa en pick-nick-korg och hämta upp en gammal jobbarkompis...vi ska åka till en liten insjö och ta ett dopp...i onsdagskväll var det ganska "bitigt" i vattnet men jag simmade några vändor iaf...badsäsongen började sent i år...
Önskar er en mysig fredag och en trevlig helg!
Kram,
Regina

6 kommentarer:

lisashus sa...

Åh, att du lyckades fånga sorgmanteln på bild - en av våra vackra praktfjärilar!
Så fina blommor du har, både dahlian och hortensian!

Ja, det är mycket ruggiga saker som händer i vår värld. Man kan verkligen bli betryckt för mindre.

Det låter härligt med picknick!
Ha en fin helg du också!
Kram
Lisa

Meta sa...

Det var n fin mugg du hittat. Här badas inte alls. det är för kallt och jag får bara värk av det. nog kan man undra över allt som sker i vår värld. Det onda får inte segra så v måste kämpa mot med alla medel.
Ha det gott
kram Meta

Hannis sa...

Om vi låter mörkret begränsa oss så viker vi oss.
Jag är lite rädd för hatet som sprider sig. Fokuset ligger på nationalitet inte människan. Det gör det bara värre.

Jag förstår att den lilla trivs i värmen.
Så galet söt!

Kram Hannis

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, tankarna flyger och far när man hör om såna här händelser. Du har rätt, man får inte ge efter.
Vilka fina bilder och vilken vacker fjäril, jag har aldrig sett en Sorgmantel i verkligheten.
Lilla pissen är ju för söt, en sån gosing!
Agneta kram

House and Garden by Bia sa...

Visade din katt för dottern och hon blev helt förtjust i den sortens katt ;))
Vi har tre katter var av en är Siames...själv har hon skaffat två tamråttor !!!...ja du, katter och råttor, hur ska det gå ihop, haha...våra katter bryr sej faktiskt inte om hennes råttor dom bara sitter och glor på dom med stora ögon ;))...nu kommer sommaren tillbaka för ett tag så njut nu ;))
Kram bia

Helena sa...

Jag tror det är viktigt att vara modig och inte låta händelser begränsa. Har en stor stad i närheten som för något år sedan fick besök av främlingsfientliga grupper. Det som hände då var att stadens invånare gick samman och lät denna grupp inte få plats utan att gripa till våld. Visade att i den här staden är alla viktiga oavsett ålder, kön, nationalitet, sexuell läggning etc. Det gav istället en känsla av trygghet och framtidshopp. Kram