måndag 16 juli 2012

Blomster

Blomsort efter blomsort knoppas, slår ut och blommar över...den fuchsiaröda pionen flyttade jag i höstas och jag blev glad att den trivdes på sin nya växtplats, den förärade mig t o m med två blommor. Pionen är enkelblommande. Årets väder passade tydligen för min plymspirea, för i år blev den högre än vad jag själv är lång.
Den rosa pionen blommade något så fantastiskt i år. Jag hann ta några bilder på den innan regnet slog de gigantiska blommorna till marken, det var då jag tog av dem och satte dem i terrinen (bilderna finns i ett tidigare inlägg).
Vi åkte runt i Dalarna för ett par helger sedan och tillbringade en tid hos min barndomsväninna och hennes sambo i deras sommarstuga som ligger vid en vacker sjö. Vi bjöds på god mat och gott vin och vi satt ute länge på kvällen och pratade gamla minnen. Under min uppväxt tillbringade jag många somrar i deras sommarstuga som då ägdes av min väninnas föräldrar. På resan besökte maken och jag en hel del loppisar efter vägen och även Nittsjö keramik. Tekannan i en ljuvlig turkos färg är ett loppisfynd, den är gjord vid Bo Fajans.
Idag börjar fyra veckors semester, åtminstone på pappret, men inte i verkligheten. Det är en hel del jobb som jag ska hinna med, men jag har möjlighet att planera min tid, exempelvis att börja tidigt på morgonen och sen ta ledigt efter lunch.
*
Idag har det varit härligt väder och det gör gott för livsandarna, för vi är inte bortskämda precis...ha det gott mina kära läsare!
Kram,
Regina

20 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Härliga Bilder..

Hoppas du slipper att jobba allt för mycket på din semester så du hinner njuta med..

Kram Mia

Nyanser av vitt sa...

Härligt med ett besök i vackra Dalarna och även Nittsjö Keramik. Sambon är mas så det blir en och annan tur :O)
Kramis Agneta

Änglarnas hus sa...

Åååå älskade pion!! Härligt att den blommade igen så fortört att det kan ta ett par år innan den blommar om igen.
Den babyrosa är helt klart min favorit!! Vet du vad sorten heter..jag har håller på och utökar mitt "Pionland"!!..

Kram kram ifrån Sanne

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Ja detta sk*tregn.. så tråkigt. Jag och en kompis åkte på loppistur idag och det var verkligen trevligt!! Och lite fynd gjorde jag!!!
Må så gott i regnet!!! KRAM!

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilka pioner, så vackra. Och det var en maffig plymspirea! Hoppas du kan njuta och slappna av när du är ledig.
Ha det gott.
Kram Maria

Lövbacka sa...

Vilken underbar pion! Det är helt underbart i naturen just nu, något nytt varje dag i trädgården - det är en njutning att få komma ut.
Ha det gott! Pernilla

Anonym sa...

Hei!

For noen vakre bilder og for en flott farge på den blek rosa peonen:)
Håper du får nyte lit av din ferie:)
Sov godt

Klem Merete

Unknown sa...

Det är tur att vissa blommor trivs trots allt regn, själv börjar jag tröttna ;).
Härligt med en liten tripp till en gammal vän och samtidigt hinna med några loppisar.
Ha nu en bra semester och hoppas du inte jobbar för mycket på den. Det är ju då vi ska ladda våra batterier för kommande år.
Kram Ing-Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Den lilla kannan är ju hur underbar som helst, så söt!
Pionerna är också så fina, det är fantastiska blommor, det är så svårt att förstå att en sån magnifik blomma kan vecklas ut ur en liten knopp....
Ha det riktigt gott på semestern.
Agneta kram

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Vill bara titta in och säga hej och må så gott. Jag har inte hunnit med att titta in till dig på ett tag. Jag har ju semester och är inne på min andra vecka och det är så mycket som skall hinnas med under dessa lediga veckor så bloggen har fått stå tillbaka.
Önskar dig en riktig skön fortsättning på sommaren!
Kram Raina

Felix sa...

Pioner är underbara blommor! Tyvärr blommade de under en alltför regnig period i år, så man hann inte njuta av de vackra blommorna så länge.

Stackars dig som måste jobba fast du har semester... Då blir det ju inte semester! ;-) Själv har jag också precis börjat semestern och idag sken solen hela dagen! Så vi har flyttat växter och grejat runt dammen... Det är så roligt när det blir finare och finare där. ;-)

Semesterhälsningar
Elisabet

Solstrimmor sa...

Ha en fin semester trots att du måste jobba delvis. Hoppas ni hinner ta många smultronutflykter!

Kram till dej!
Eva-Mari

lisashus sa...

Vilka vackra pioner! Den fuchsiaröda har jag också och den har nog flyttats ett par gånger, men blommat snällt ändå!
En härlig tid! Mina pioner är över nu och nu tar annat vid!

Det låter härligt med en utflykt till kära vänner med umgänge kring mat och dryck!

Kram
LIsa

Elna sa...

De rosa pionerna är ljuvliga, jag får nog sätat några. Kul med loppis och vilken söt kanna. Ha en fin dag.

Kram
Elna

Stina sa...

Vi har femtioelva plymspireabuskar som vi fick ta bort nu eftersom detta eländiga regn har sabbat alla... plus då, som du skriver, att de blev så långa. Klart att de inte klarar smällarna då. Har aldrig sett så långa som i år, för att inte tala om rabarberbladen. Hugamejsan.

Fina och vackra bilder.
Puss

Vita små hjärtan sa...

Hej goa Regina!
Vilka vackra bilder du bjuder på..
Hoppas du har det gott...
Storkram Agnetha

Vardagslycka sa...

Hejsan! Hörde av Linnéa (dottern) att du hade varit och hälsat på oss idag. Så synd att jag inte var där och fick träffa dig! Det hade varit så kul att få ett "ansikte" på dig!
Vad härligt med semester, hoppas du inte behöver jobba alltför mycket, men skönt att du kan styra över tiden du jobbar i alla fall.
Jag har 2 dagar ledigt på raken och det känns lyxigt så här under högsäsong! Idag har käre mannen och jag roat oss i grannstaden och morgondagen är ett oskrivet blad än så länge.
Vilka underbara bilder du bjuder oss på, sååå vackra pioner! Och vilken mysig tripp till Dalarna ni har varit på!
Ha en fortsatt skön semester nu.
Kram, Carina

Anne på landet sa...

Nydelige bilder av sommer!

Jeg ble så inspirert utav rustbildene:)

TAKK for titten og gode dager ønsker jeg deg.

Klem fra Anne.

Maria sa...

Vad härligt med semester, att du kan bestämma lite mer över din tid! :)

Söt tekanna... och ljuuuuvliga bilder i inlägget innan!!!

Ha det gott och trivsamt!
Kram♥

skifferhuset sa...

Härliga bilder å skönt med semester! Ha det gott! Kram Iréne