onsdag 23 januari 2013

Motljus...

I helgen som var passade jag på att njuta av vädret, gick en långsam promenad med kameran...solen sken från en blå himmel och när jag vände ansiktet mot ljuset så letade solen sig in genom pupillen, ända in i hjärnans vindlande vrår...
...när solen når ända in så händer det något med mig, för mig är solen så livgivande...jag tror att jag skulle dö om jag blev tvungen att leva på en plats där det alltid var mörkt. Det sägs att vi i norden i högre grad är deprimerade än människor som lever i södra Europa. Det ska bero på att vi har brist på D-vitaminer, pga av att vi inte får tillräckligt med solljus...solljuset bildar ju D-vitaminer i kroppen, med hjälp av kolesterolet i huden. Sedan i höstas har jag tagit extra tillskott av D-vitaminer... 
...något som jag längtar efter är värmen, men då skulle ju allt det vintervackra i naturen försvinna...och snön gör ju så att jag ser att jag har besökare på tomten på nätterna, både rådjur, katter, små möss och en räv. Förra helgen hade jag tur att se Mickel räv på tomten ett tjugotal meter från huset. Det var en stor och ståtlig kille. Solen sken, snön gnistrade och i solskottet kom han spatserande, så röd och vacker mot snön, med en lång och yvig svans alldeles kritvit i spetsen. Han kommer varje natt och tittar efter om fåglarna har råkat tappa några godbitar under fågelbordet. 
Kram,
Regina

Ps. En stor kram till Elisabeth i V-by...vet du, jag gråter också mycket...
skrapar man lite på ytan så rinner det över...

37 kommentarer:

vadmalen sa...

Sköt om dej och så vackra bilder.
Kram
Birgit-

Vardagslycka sa...

Underbart vackra bilder! Det har varit sagolikt vackert ute de senaste dagarna med snö och solsken, men lite väl kallt, brrr.
Önskar dig en fortsatt mysig kväll.
Varm kram Carina

Meta sa...

Det finns en sak som är härlig med vintern och det är alla vackra bilder vi kan få av snö, is, frost och alla dessa fina naturupplevelser som vår fina natur ger oss att leva på "en hel lång sommar"
nu behöver vi ljus värme och blommor för att vi skall må bra.
Ha det gott i morgon.
Kram Meta

Hjärtruds Stuga sa...

Vilka härliga vinterbilder. Ljuset på vintern är lite speciellt. Mysigt med alla spår man kan se i snön. Jag längtar också efter vår och värme.

Ha det gott

Kram Karin

Chokladvillan 1910 sa...

Vackra bilder ! Jag var också ute & fotade i dag men utan sol. Det var faktiskt vackert det med ! Det är så vitt ute i denna kyla, så det nästan känns magiskt. ;)
Jag äter också D-vitaminer & kalk.
Må så gott !
Kramar Anki

Nellie sa...

Himmel så fina bilder!! Ja egentligen skulle man varit ledig idag. Borde finnas en lag som reglerar när man inte borde arbeta, iallafall inomhus! SSD-ledig skulle man vara! Strålande Solskensdag-ledig! Jag har dock tittat ut genom mitt kontorsfönster många gånger idag och njutit. Kram till dig

Snäckskalsdalen. sa...

När vi får såna här dagar så tycker jag vintern slår det mesta! Det är så otroligt vackert. Fast det är bekvämare på sommaren, man behöver inte palta på sig så mycket. Men den här rena friska luften, allt det vita och vackra är så underbart och du har fångat det så fint på bilderna!
Agneta kramar

Felix sa...

Otroligt vackra vinterbilder du visar i de senaste inläggen! Så här års när ljuset återvänder och vintern bjuder på sol och snö är det så vackert ute så att man helst bara vill fotografera allt... ;-) Då njuter jag när jag åker till jobbet och längtar inte alltför mycket efter vår och sommar. Snö och sol - det blir så fantastiskt vackra vinterbilder!

Fast det behöver ju inte vara mellan 14 och 21 minusgrader som vi har haft i dag. Det är i kallaste laget... Burr!

Vinterhälsningar
Elisabet

Cajsas Faster sa...

Solen är livgivande!
Jag skulle heller aldrig klara mig utan den!
Så ut och fyll på energi så mycket det bara går när den lyser!

Ha en bra dag, Kram Marie

Unknown sa...

Sååå vackra bilder, Regina!
Jag ska ta motljusbilder idag med! Blir avis!

Kraam

Ingemar

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fantastiska bilder. Nog är det bra mycket vackrare än ett gråbrunt träd på våren. Men jag börjar bli trött på kylan ändå, tur vi har så soligt.
Kramar
AnnaMaria

lisashus sa...

Vilka underbara dagar vi har med så mycket sol och vintervackert!
Ja, visst behöver vi sol och vi har nog haft det extra solfattigt när vi liksom blev snuvade på både sommar och höst.
Klokt att vistas i solen, man känner verkligen ett behov av den!

Så vackra bilder!
Kram
Lilsa

Ninnis sa...

Vilka underbara bilder...=)
Ha det bra !!!

Kram Ninni

Rosa i huset i vitt sa...

Vackra vinterbilder
kram Rosa

Lövkojan sa...

Åh vilka bilder! Visst vill man ha allt det här vackra men det är svåra månader, kylan är nog värst just nu. Att äntligen få vända ansiktet mot solen hjälper mer än man tror!

Ha det fint, kram Marie-Louise

Anonym sa...

Utrolig nydelige og vakre vinterbilder:)
Fantastisk vinter stemning:)
Pass på deg selv
Varm klem Merete

Fågel Blå sa...

Underbart vackra bilder hos dej, du har verkligen fångat fina bilder!
Önskar dej en fin helg
Kramar
Kathrine

Gabriella sa...

Tack för dina fina ord, de värmer! Efter helgen är äntligen all flytt gjord och då kommer jag gå ner mer i varv känns det som. Som jag längtar!

Åh vilka vackra bilder! Man blir så glad av solen, vilken energiboll=)
Hoppas du får må bra!
Kram

Nillis sa...

Så vackra bilder och fina ord, kram

Nillis sa...

Så vackra bilder och fina ord, kram

Nillis sa...

Så vackra bilder och fina ord, kram

Sirpa sa...

Hej! Fina blder du har tagit! Önskar dig en mysig fredag!
Kram Sirpa

Solstrimmor sa...

Det är en lisa för själen att få promenera dessa gnistrande vackra vinterdagar! Och du har tagit såå fina bilder, underbara:)

Hoppas du får en riktigt bra helg!
Kram Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Såååå vackra bilder vännen...
Önskar dig den finaste av helger, sköt om dig!
Kram från ett iskallt Öland och Titti

Meta sa...

Hoppas du får en fin helg och att du mår lite bättre nu.
Kram Meta

annika sa...

Jo vi måste ut och få i oss ljus...solljus. Underbara bilder.

Nu får vi hoppas på en vacker lördag och söndag utomhus...med kameran...och skidorna.

Kram

Blommiga Rutan sa...


Hej Regina!

Vilka fantastiska vinterbilder du bjuder på! Som vykort!

Önskar dig en skön helg
Kram Anncathrine

Maria sa...

Visst är solljuset livsviktigt, i många avseenden!

Vilka fina bilder du har fångat med din kamera! Obeskrivligt vackra med sitt ljus och allt det vintriga!

Fin måndag!
Kram♥

Meta sa...

Hej! Kunde inte låta bli att skrolla ner sida för sida i din blogg idag( är så rastlös, då gör jag sånt) det slår mig att du är en mycket duktig fotograf. du har ju så fina bilder och du skriver så bra. Du har inte tängt på att skriva böcker någon gång, om du inte har nåt att göra vill säga.
en hälsning från lilla mig till dig.
Jag hoppas att du mår bättre nu för snart är det ju vår,3+ här idag,
Tänker på dig
Kramar Meta

Sirpa sa...

Hej! Tittar in och vill önska dig en fin vecka!
Kram Sirpa

Lissboden sa...

Hej Regina!
Så vackra bilder du visar oss.
Sköt om dig och ha det bra i vintersolen!
Kram/Maria

Anki sa...

Härliga vinterbilder, du fotar så fint...Jag längtar oxå efter värme nu, idag är det mer än grått och bara regnar.

Vännen, sköt om dig!
Goa kramen!

Rigmor sa...

Vackra vinterbilder!! Och sen du gjorde ditt inlägg har det ändrat sej, åtminstone här...nu är mycket utav snön borta, flera plusgrader och allmänt slaskigt. Och mitt i allt detta så försöker solen tränga igenom, det är bara att hoppas på att den lyckas, för som du skriver, vi behöver ljuset så väl...Mej påverkar det verkligen, det här mörka, jag blir lätt smådeppig och lite irriterad.
Ha det så gott!!
Kram kram

Blåbärs och smultronstället sa...

Underbart vackra vinterbilder!
Trots kylan så mår man så gott av att titta på dem. Såg att det ska bli soligt till helgen igen:-)
Jag visar också lite vintervita bilder just nu.
Ta hand om dig, Regina!
Kram Susanne

Helens Universum sa...

Vilka jättevackra bilder! Ja, det gäller att ta vara på solglimtarna!
Kram Helen

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej Regina,
Hoppas också denna helg blir fin!
Förra helgen så var dottern sjuk så det blev ingen chans att njuta av den vackra vintern.

Nu har det mesta snön regnat bort, men lite skridskor hoppas vi på i helgen.

Ha det gott!
Kram och trevlig helg!
Monica

blockethuset sa...

Har inte varit inne hos dig på ett tag...måste läsa ifatt...vad underbara alla är emot dig...hoppas VERKLIGEN du får ny kraft och att det vänder! Jag tror vi är många som hamnar där emellanåt...i "mellanlandet"..men man kommer ur det!
Måååånga kramar till dig från mig
Carina