lördag 15 september 2012

Emalj och monogram

Vilket underbart väder idag!!! Solen skiner, jag har varit på loppis, planterat lite höstblommor och fikat ute två gånger...kan det bli bättre=) Hittade en bild med ett par saker jag köpte på semestern på Jylland och som jag inte visat. En underbart sliten emaljburk med musselmaletmönster. Den köpte jag hos Birgitte som har butiken Fröken Anker. Den vita sockerkaksformen i emalj hittade jag på en loppis efter vägen...
Det vackra votivhjärtat fick jag som gåva av Birgitte när jag besökte hennes butik, jag är så glad för det...
Något som jag tycker är vackert är gamla textilier...jag hade turen att ropa in ett lakan med bred handvirkad spets och med ett stort, vackert monogram i vitbroderi...det gör ju inte saken sämre att det är ett R som är broderat;-)
Bredvid lakanet ligger en kökshandduk med ett vackert monogram. Det har jag köpt hos Kathrine som har bloggbutiken Fågel Blå. Gamla textilier är så vackra och vilket jobb det ligger bakom varje stygn...undra vad som fanns i tankarna på den person som satt och virkade spetsen eller den som broderade...tänk om gamla saker kunde berätta...
...kanske har den här handduken gått i arv till nästa generation eftersom det finns två monogram på den...
Kära läsare, jag är så glad och tacksam för att ni kikar in här hos mig och de goa kommentarerna värmer mitt hjärta...nu önskar jag er en riktigt skön fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

24 kommentarer:

Rosa i huset i vitt sa...

fina ting...monogrammen var vackra.Jag har några handdukar som är efter min farmor som hon broderat.
ha en fortsatt bra helg
Kram Rosa

Vita Falkens Lantliv sa...

Hejsan!

Åh vad jag tycker mycket om din burk! Och lakanet är ju helt underbart, så bra att det var ett R med:)

Kram Susanne

Handgjorda drömmar sa...

Vackra ting!
Visst har vi haft en underbar dag!! Gäller att njuta av varje stund med solsken nu när vi går mot höst!
Önskar dig en riktigt fin helg!
Kram Marie

Unknown sa...

Vackra saker du förgyller denna dag med som oxå varit väldigt vacker. Visst vore det spännande om de gamla sakerna kunde berätta sin historia.
Ha nu en skön kväll, kram Ing-Britt

annika sa...

Tänk så vackra monogram som har sytt förr om åren. C;s farmor hade mängder av sådant så vi har några riktigt fina som jag vårdar ömt.
En underbar lördag har vi haft i dag. Skönt att det blev en vacker dag då man är ledig.

Ha en skön kväll och söndag.

Kram
annika

Anonym sa...

Masse herlige gamle skatter:)
Det hjerte var nydelig:)

Klem Merete

linnea-maria sa...

Ja man blir alltid lika hänförd över detaljerna och det noggranna arbetet med gamla textilier. Jag var på Dalarnas museum idag och handskar som såg ut att vara gjorda av maskinstickad trikå var i själva verket handstickade i tvåändstickning.

Felix sa...

Vackra gamla monogram! Visst är det kul med gamla textilier. Jag fyndade en del handdukar och örngott på loppis för ett tag sedan. Dem kan man våga slita på, arvegodset är man mera rädd om... ;-)

Här har vi också haft en underbar lördag. Hoppas vädret håller i sig även i morgon.

Septemberhälsningar
Elisabet

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fina saker från Danmark, och underbara monogram. Att det är två har jag aldrig sett, jättefint.
Kramar
AnnaMaria

Johanna sa...

Burken är helt enkelt underbart ljuvlig! Är ju helt besatt i burkar, hihihi!

Kramis Johanna

Min Skattkammare sa...

Hej Regina!
Man tror ju inte att det kan finnas så mycket fint kvar att handla efter att bloggvärlden fullkomligt exploderat av nitiska loppisälskare som nosar rätt på godbitarna. ;o) Bra jobbat!
Tack för dina trogna varma hälsningar!! Du skriver så klokt och det är underbart med sådant stöd.
Jag kommer mig inte riktigt för med att blogga...men blir så glad då du lämnat ett avtryck.
Nu kikar solen fram här....det får nog bli en liten runda.
Ha det så bra idag, vännen!
Kram Kicki

www.InWhite4You.se sa...

Gulligt hjärta. Visste inte att det hette så. Vad står det för? Vackra broderier blir man lycklig av eller hur?
Kram Lena

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Hej Regina
Härliga fynd du gjort
& hjärtat är super fint
Vilken gåva...
Önskar dig en fin ny vecka
Kramisar
Sus

Lövkojan sa...

Så mycket vackert! Är också svag för gamla textilier, sånt arbete läggs inte ner på att göra vackert längre.

Ha en bra vecka, kram Marie-Louise

Gabriella sa...

Åh, låter som en underbar dag! Vad härligt. Och den ljuvliga kökshandduken sedan, åh=) Kram

skifferhuset sa...

Å vilka härliga saker, spetsen var bara så fin!Är lite svag för sådant.... Kram Iréne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Åh vilka härliga fynd du har gjort! Nurken har jag nästan en likadan, men texten syns väldigt dåligt på min... Och det fina lakanet var jättehärligt, jag köpte också ett sådant tidigare i somras, och jag är så glad åt det...men mitt är utan det vackra R:et
Kram
Marie

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Regina!
Det är alltid lika kul att kika in hos dig, du visar såå mycket fint:-)
Jag har inte haft så mycket tid till bloggande och då märker man att man får färre kommentarer också...
Ha det fint och kram Susanne

Solstrimmor sa...

Det är så fint att se alla gamla vackra textilier som får nytt liv! Underbara saker, väl värda att lyftas fram i ljuset igen. Jag har mor och fars brudlakan som jag funderar över att använda som gardiner i sovrummet nu till vintern. Dom är så vackert broderade.

Höstkram till dej... och tack för tipset om din kretapärla, denna gång blev det för kort om tid för bilutflykt... vi lägger det på minnet till nästa gång!
Eva-Mari

lisashus sa...

Visst är det vackert med gamla textilier och här har du verkligen hitta fina rariteter!
Så vackert hjärtat är!

Här är riktigt ruggigt idag med både regn och snorigt dessutom!
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram
Lisa

Anette sa...

Åh så vackra textilier du visar! Verkligen fint broderade!!
Kram/Nettan

Gudrun sa...

Hej Regina!
Ja, du samlar på gamla skatter. Fint!
Ja, tänk vilket jobb de lade ner förr på att brodera in signaturer på lakan och handdukar.

Önskar dig en fin dag.
Kram

Home Bohemia sa...

Så mycket fint...vilket otroligt vackert R-broderi:)) Kram Maria

vadmalen sa...

R passar mej oxå, eftersom mitt efternamn börjar på R. Idag på loppisen var det en dam som köpte en helt fantastisk tavla som var broderad för 50 kr. Inte klokt!