torsdag 17 februari 2011

Längtan tillbaka...

I ett inlägg tidigt förra året tyckte jag att jag skulle uppfylla vad jag lovat i min profil, d.v.s. foton från när och fjärran och det inlägget kan ni läsa HÄR. Nu tänkte jag att det var dax igen ett år senare...tycker nog jag är lite dåligt på att uppfylla förväntningarna;-)
Jag vill presentera en underbar pärla, ett litet paradis, på Kretas sydsida...
För att komma dit måste man åka båt. Vi valde att ta lokalbuss från Chania rakt över ön till Hora Sfakion. Det är en hisnande färd över bergen och vägen ner till hamnen är otroligt brant, med serpentinväg, raviner och hårnålskurvor. I Hora Sfakion tar man båten som går mot Paleohora. En del åker med till Agia Roumeli, där Kretas mest kända ravin Samaria är belägen. Det är Europas längsta ravin med sina 18 km och en populär vandringsled.
Men vi hoppar av mycket tidigare, i Loutro. En liten samling med vita hus klättrandes på bergsväggen.
Här finns inga bilar, men några hyresrum och några tavernor. "Storstreetan" som bara är som en strandpromenad går från kajen genom tavernorna och bort till den lilla kajen där de små fiskebåtarna lägger till.
Vi kom ganska tidigt på morgonen och hade inte fått i oss mycket till frukost, så vi slog oss ned på en taverna. Ägaren kom ut och frågade vad vi önskade och vi undrade om vi kunde få något som motsvarade frukost. Han blev lite bestört, för det var ju lite tidigt, men han skulle försöka ordna något. Vi fick nybakt bröd, fårost, tomater, kokta ägg, honung, kaffe, te, juice, men han var fortfarande bekyttad och tyckte det var skralt. Vi förklarade att vi var mer än nöjda.
Båten skulle inte passera här för hemfärd förrän sent, så hela dagen badade vi, solade, läste, sov, gick tillbaka till samma taverna för lunch och för en stund i skuggan de varmaste timmarna och sen eftermiddagskaffe. Här i Loutro var det inte långgrunt, botten var lite stenig och vattnet svalt, nästan kallt och kristallklart.
Det var så rofyllt här. Knappt några turister, ingen skulle ha betalt för solstolarna, ingen biltrafik, tyst och lugnt. Ett paradis som jag mycket gärna skulle vilja återvända till någon gång. Kanske hyra ett rum en vecka...
Tack för att ni ville följa med=)
Kram,
Regina

Vit som snö sa...

Åhhh vilken pärla till idyll!!
Tänk vilken stressfri miljö.... Jag skulle mer än gärna tillbringa en vecka där, gärna flera, ladda urladdade batterier:)
Tack för visningen:)
Kram Cilla

Elle sa...

Det är väl egentligen det som är semester, att inte trängas med alla andra. Lät och såg mysigt ut.
Dessutom har din "fotbild" definitivt en bättre bakgrund (och fotbeklädnad) än min!! *ler*

Sov gott!
Kram Elle

Norregård sa...

Hej!!
Härliga bilder!!
Jag har vandrat i Samariaravinen;o) Så vackert!!!

Kram Malin

Felix sa...

Vilka härliga bilder! Kreta är verkligen fantastiskt! Vi har varit där tre gånger, först i den lilla byn Georgioupolis mitt på norra sidan av ön (en by som sedan har fått betydligt många fler hotell än vad som fanns där då). Andra gången var vi på östra delen i Agios Nikolaos, och tredje gången (för 11 år) sedan till västra delen strax utanför Chania. Vi har även varit på flera andra grekiska öar, där man lite varstans kan hitta små fantastiska byar.

Vinterhälsningar
Elisabet

Anki sa...

Vilka härliga bilder, där hade jag mer än gärna varit nu...sluppit alla denna snö och kyla!
Å Tack söta för din goa kommentar!

Önskar dig en mysig helg vännen!
Kraaam!

Hannis sa...

Blir sådär fylld av längtan att ge mig iväg av dina bilder!
Få njuta av värme och lugn.
Verkar vara en fin plats!

Kram Hannis

Elle sa...

Tack för kommentaren om headerbilden. Jag stannar själv till varje gång jag kommer in i min blogg och fascineras lite av den.
Det var en tidig morgon häromveckan jag tog den. Jag såg ut genom fönstret och kunde inte annat än rusa efter kameran.

Ha en fin dag!
Kram Elle

Lisas torp sa...

....och tack för att du visade dessa underbara bilder såhär i smällkalla vintern! Precis vad man behövde idag!
Vilket underbart ställe och en skön tanke att tänka en sån här dag!
Önskar dej en fin fredag!
kram
Lisa

Det här är Kreta för mig!! Precis så här ska det vara. Vilken underbar utflykt, bort från de överfyllda stränderna och bilarna på genomfarten längs strandpromenaderna. Du har säkert bidragit till att Kreta får fler turister som kommer att besöka pärlan Loutro:)

Tack för att vi fick följa med!
Kram Eva-Mari

Alice & Elvira sa...

Åh vilka underbara bilder du visar! Man drömmer sig verkligen bort till medelhavsvärmen..mmm :)

Har varit på Kreta 2 ggr tidigare, nu senast i slutet av augusti (Rethymnon), det var verkligen underbaart! Kan tänka mig att det är extra härligt att hitta en sån där pärla som är lite oexploaterad så man kan njuta av tystnaden och lugnet och slippa lite av turisthysterin....lät verkligen mysigt :)

Tack så mycket för visningen! :) (-26 här idag så det behövdes ;) )
Önskar dig en härlig fredag!
Kraam Catarina

Gudrun sa...

Åh, vad jag längtar till Grekland när jag ser och läser det du visar.
Just nu är det skönt att resa söderut om så bara genom bilder.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Nyanser av vitt sa...

Tack för att vi fick följa med. Ha en mysig helg.
Kram Agneta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt det ser ut! Har också varit på den sidan av Kreta, men då åkte vi dit med en liten motorcykel. Det var också ett äventyr i sig... Du Fick mig att bli lite nostalgisk igen:)
Kram
Marie

Fågel Blå sa...

Åhh vilka härliga bilder!!!!!
Så fint!
Önskar dej en fin Helg!
Kram kathrine

Home No.1 sa...

Hej Regina, skrattade gott åt din kommenatr i går*skrattar än* menjag är glad att jag kunde inspirera någon :-)
Ahh vad jag längtar efter semester när jag ser dina underbara bilder! Har inte haft någon ordentlig på över två år! Ha en toppenskön helg. Kram Annica.

himlaverket sa...

Nä men oj, här inne läskas man med sol och värme och ute är det -10,,,
ser helt underbart ut med en skön semester...
Trevlig helg, Kram ullamaria

linnea-maria sa...

Vilken liten pärla du hittade. Åh Tuli säger mer än ofta att han vill tillbaka till grekland och ändå är det 3 år sedan han var där. Så starkt satte sig resan och intrycken i minnet på en liten 3åring (som han var då). Jag önskar att jag hade pengar så att jag kunde ta med min nya familj på en ny resa.

dating sa...

Vackra och intressanta bilder. Jag tror att du hade en bra vila.