tisdag 22 februari 2011

***Matrutan***

Jag är helt galen i dessa supergoda Grapefrukter "Sweetie". Kan ibland tycka att vanlig Grape är lite väl syrlig, men det är inte den här sorten. Sen måste jag tipsa om en fiskgryta som blivit vår favorit. Du kan hitta receptet HÄR. Superenkelt och jättegott! Ingen i familjen tycker om musslor så jag bytte ut dem mot räkor. Bilden är från dagens lunch då blev det Keldas fisksoppa istället. Idag blev Alfa alfa-groddarna färdiga. Jag gjorde på det allra enklaste sättet. Tog en glasburk ca 1 liter, måttade i fyra msk Alfa alfa, spände en bit av en (ny!) nylonstrumpa över burkens öppning med en bred gummisnodd. Sköljde groddarna ordentligt, vände burken upp och ner och lutande den mot kanten av burkens lock på diskbänken. Detta för att överflödigt vatten ska rinna ut och för att det ska bli luftigt. Täckte över med en handduk för det gror bäst i mörker. Varje morgon och kväll sköljer man och skakar om groddarna, enkelt eftersom man inte behöver öppna burken. Efter tre dagar ställer man dem ljust så de blir gröna och extra nyttiga. Voilà!
Önskar er en fin tisdagskväll!
Kram,
Regina

17 kommentarer:

Unknown sa...

Groddarna och sweetien provar jag gärna, men fisksoppan tror jag att jag hoppar över:)
Ha det toppen!
Camilla

skifferhuset sa...

Här så behändigt med grytor, då all mat finns där i, fiskgrytan får jag prova den verkade kanongod! Kram Iréne

Alice & Elvira sa...

Mums!...är riktigt förtjust i grapefrukt, har aldrig provat "Sweetie" förut, så måste verkligen ta och kolla upp om den finns på affären här! :)

Receptet på fiskgrytan såg också fantastiskt gott ut, så roligt att få tips på nåt nytt!



Har fortf. jättekallt här uppe, klarblå himmel och strålande sol idag, men tyvärr visar termometern -27 grader nu. Riktigt trist när man vill ut på kvällspromenix.


Ha en fortsatt fin afton!
Kraam Catarina

Cajsas Faster sa...

Låter smarrigt!// Marie

Gudrun sa...

Så läckert. Fisksoppan måste jag kolla.
En fin kväll önskar jag dig också.
Kram

hemma hos lilla mej sa...

Vad läckert .Fisksoppan måste jag kolla .Önskar dej en fin kväll.Varm kram Rita ♥

Compact Garden sa...

Men nu blir det fisksoppa till fredag tackåtack..ett glas gott vin till också, det kan väl inte vara fel :D
Ha en skön kväll Kram Anne

barbrok sa...

Men gud?! Tack för tipset, måste nog läsa en gång till för at se om jag verkligen fattat rätt....
Kram Barbro

Mjuka sa...

Älskar fisksoppa, men det var länge sedan nu, så kanske det kan bli till helgen.
Njut av kvällen!
Kram Malin

Hoffmans Design sa...

Fisksoppan vattnas såg god ut.
Detsamma öskas till dej
Kram

Gunillasljusglimtar sa...

Den soppan är god också,keldasoppan! trevlig blogg du har...Gunilla

Unknown sa...

Ska nog testa fiskgrytan.... låter GOTT!
Första bilden med skopan, graape och groddskålen är såå bra!
Kram

Vit som snö sa...

Kollade in receptet, det ska jag prova, absolut! Vi äter alldeles för lite fisk tycker jag och dessutom är det gott med en soppa ibland, särskilt riktigt kalla dagar.
Och groddar var såå längesen jag gjorde, det var ett bra tips, det är supergott i sallader också tycker jag.
Nu blev jag hungrig också;)
Ha det gott! Kram Cilla

Hannis sa...

Grape, fisksoppa och groddar.
Det känns som sånt jag skulle behöva peta i mig nu.

Vilka fina bilder!
Blev sugen på groddar=))

Kram Hannis

Gunillasljusglimtar sa...

..Tack snälla du för go kommentar,hahaja nu finns det lite av varje i detta hus snart..Visst är dom fina änglarna,har slagit in dom alla tre för att ge till mina nära som kommer nu snart o hjälper mej fixa till stora rummet! Såå kul att ge bort! Kramis Gunilla

Märta sa...

Här blev det Keldas Thaisoppa idag men nästa gång det blir soppa här ska jag nog prova fisksoppan. Dina bilder på maten gör mig verkligen sugen.
Klockan i förra inlägget blev ju verkligen fin!
Ha en skön fortsättning på veckan!
Kram! Märta

Vita små hjärtan sa...

Hej Vännen!
Det var mycket smaskigt här!!!!! Å härliga bilder har du!
Ha en fin kväll.
Kram Agnetha