tisdag 26 januari 2010

Stilla liv

Ordet stilleben är ett tyskt ord som betyder orörligt liv. Ordet härstammar troligen från det nederländska stil (stilla) och leven (liv). Stilleben heter på franska nature morte (död natur). Gemensamt beskriver de en motivkategori inom konst och fotografi som bara innehåller föremål och utmaningen hos konstnären eller fotografen är att ge liv åt de döda föremålen genom färg, ljus och sammankopplingen mellan föremålen. Föremålen är ofta sådana som tillhör hemmet - delar ur bordsserviser, frukter, blommor, böcker m. m. Stilleben förekom tidigt inom orientalisk konst och de har ofta ett symboliskt och alluderande (att medveten väcka föreställningen om något annat) innehåll. Ordbetydelsen stilla liv tilltalar mig mest och det kan jag uppleva när jag betraktar mitt lilla stilleben på en stor silverbricka.
Idag kom ett stooort, spännande paket som jag fick åka och hämta. Ååå vad mycket fina saker jag packade upp...nu e ni nyfnikna va? Jag lovar att jag återkommer med bilder. På väg är även ett paket från Tefrossa. Vad sägs om Annalunda te (upphovskvinna är Annie med butiken Annalunda Ting); grönt te med smakerna päron & grädde och goji & havtorn; samt rooiboste med rabarber & grädde. Ett besök hos dessa båda butiker på nätet kan jag verkligen rekommendera.
Det sägs att vi ska få mer snö, så därför avslutar jag med att säga...be careful out there!
Bamsekram,
Regina



14 kommentarer:

Emmas utsikt sa...

Ja det var verkligen ett fint stilleben. Dåligt med sånt hemma hos mig. Ja om man inte räknar ungarnas leksaker förstås. hihihi...

kram
emma

Anette sa...

Såå fina bilder du har tagit!! Vad har du för kamera egentligen;))
Jag går en kurs i digitalfoto men har ingen egen systemkamera än...det står högt på önskelistan. Det kan ju alltid vara bra att veta vad andra har för kameror och vad de tycker=D
Ha det gott i stormen! Kram Nettan

Vintage sa...

Vilka vackra bilder! Själv är jag inte så duktig på stilleben! Kramar Susanne

Penseldraget sa...

hej regina
tusen tack för dina gulliga ord =) de va verkligen snällt...ser att du bor i sörmland kanske nära e-tuna ? du är hjärtligt välkommen till vårt homeparty på skogsängsgatan 4 på lördag kl 10-16 så kan du se sakerna live =)nu ska jag kika runt hos dig och passar även på att delta i din utlottning....länkar med bild så klart ...
kram pia

Rummet för välbefinnande sa...

Vilka härliga bilder. Jag är också väldigt glad i att skapa stilleben och sedan titta och njuta lite extra varje gång jag går förbi. Så är det så kul att ta kort på det ur alla möjliga och omöjliga vinklar.
Ha det gott!
Kram Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Där fick man en lektion i vad stilleben betyder... :)) Tack för det! Det visste jag inte. Coh det var en fin beskrivning, och fint var ditt stilleben som du fotat!
Kram
Marie

Helena sa...

Så fina kort!
-Här i Dalarna snöar det för fullt, sambon skottar för glatta livet....
/Helena

Ofelias Hus sa...

Underbara bilder du bjuder på!

Ett paket fullt med tesorter skulle sitta fint...te-älskare som jag är...måste nog titta in på den sidan....

Kram,
Anette

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Åå så gott det lät med päeon o grädde..måate nog inför skaffa mig lite nya teer!!! finA VÅRIGA BILDER!!
kRAMIS ♥

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men hjälp så slarvigt det blidde!!!Sabla data!!!
Päron ska det ju stå;) o måste;) mm

Kram igen ♥

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Interessant lesning, og flotte bilder:-)

Ha en fin torsdag*s*

Cat:-)

Madame Petite sa...

Detta inlägg gillade jag skarpt! Tycker det är så kul och intressant med lite fakta... Stilla Liv, det ska jag ägna mig till idag. Ska göra ett stilla liv på min skänk i vardagsrummet...

Lovely, tack!

Kramar från Jenny

Helen sa...

Hej!
Vad kul att få lära sig så mycket om stilleben, det är ju något som de flesta tycker om att pyssla med. Att ändra efter humör, årstid och rum m.m. Ditt stilleben är jätte vackert.
Kram/Helen

LjuvligtLantligt sa...

vackert vackert.. Men åhh vad nyfiken jag blev nu!! :)

Kramen!