fredag 30 september 2016

Sommarminnen...

...är härligt att se tillbaka på nu när höststormarna drar in...resan till Danmark i somras bjöd på väldigt många fina upplevelser...en av dem var besöket på Egeskov slott...men först måste man ju ta sig över den häftiga bron över stora Bält till ön Fyn...
...slottet Egeskov ser ut som ett sagoslott och omges av en underbar trädgård eller egentligen fler...dels av små trädgårdar designade av olika personer, dels tematrädgårdar, men också mera parkliknande ytor, samt en stor labyrint...
...slottet var omgärdat av en bred vattengrav och vackra vindbryggor...
...många vackra blommor överallt...jag gillar verkligen Enchinacea eller röd solhatt...
...dahlierna var gigantiska och hade så vackra färger...
...och dom här liljorna, jag säger bara...vad sägs om färgen på dom här liljorna...
...på flera ställen mötte vi påfåglarna och jag tror att det är första gången jag har sett honor, även om det är en tupp på bilden, honorna har inte alls samma vackra färger som tupparna...
...vid utgången fanns ett stort växthus där man kunde köpa med sig vackra växter hem...nu skulle vi ju fortsätta vår resa så det var inte aktuellt att ta med sig några växter i det varma vädret...
...utanför växthuset stod den här pampiga fuchsian med underbara skira, helvita blommor (den hade ju kunnat få följa med hem). Kanske någon sitter och drömmer om nästa sommar och gör planer inför resmål...då kan jag verkligen tipsa om detta vackra ställe...det fanns även massor av annat att se och som passar hela familjen...
*
Önskar er en fin helg! Själv ska jag iväg till Lars Lerins konsthall på Sandgrund i Karlstad i morgon och på söndag ska vi på 50-årskalas.
Kram,
Regina

13 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Oj vad det var länge sen min vän !
Härliga bilder du visar och ha det så trevligt på "kalaset" på söndag ;)
Kram bia !

Hajan sa...

Det var vackra bilder Du visar. Vackert med dessa snöflingor
eller ett litet duggregn som droppar pa,
Så roligt det var ett tag sen du skrev.
kram från Hajan

Meta sa...

Vackra slott är de kända för i Danmark och även vi har ju en hel del av den varan med. Så kul att få se från det slottet var såå längesedan jag var dit minns knappt hur det såg ut där men nu kommer minnet tillbaka.
Resa är härligt bara tiden räckte till men snart är huset på plats och då kan jag börja planera igen.
Tack för påminnelsen
Kram Meta

Rost och rädisor sa...

Vilka fina sommarminnen! Ett riktigt sagoslott och alla dessa blommor. Sköna bilder! Lars Lerins skulle jag verkligen velat se också. Det är ett bra tag sen senast och tänk att äga en av hans jätteakvareller, det vore nåt! Skulle faktiskt kunna nöja mig med en liten också :D
Fortsatt trevlig helg
/Anette

Solstrimmor sa...

Härliga sommarminnen! Och Lars Lerins Sandgrund kommer att ta andan ur dig!

Glad höst!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ohhh jag bara älskar slott! Sätter detta på "besökslistan" framöver...så länge njuter jag av dina fina bilder!
Vi kan väl höras snart!
Kram från Titti

Ezter sa...

Så fint slott! Många fina bilder du visar :)

Bitte sa...

Vilket bra semestertips! :-) Först när jag såg översta bilden trodde jag att det var Höga Kusten-bron och att ni varit häromkring, men det var alltså mycket längre söderut. Det var mycket som var i min smak när det gäller slottet, som omgivningarna, vallgraven, påfåglarna och alla vackra blommor :-). Kanske det kan bli en tur dit någon gång!

Hoppas allt är bra med dig och att du haft en fin höst så här långt!

Många kramar
Bitte

A House With A View sa...

Åååhh vilka härliga sommarminnen!! Fina foton och vilket underbart slott, tack för tipset på resmål. Jag och maken har faktiskt börjat fundera över vad vi ska göra nästa sommar.

Kramar aka

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Fina bilder från Danmark, slottet känner
jag igen, där har jag varit på en resa
med jobbet. Höll på och missa din kommentar
är inte så ofta jag kollar av bloggen, blev
för mycket med den plus IG. Men en vacker
dag kanske jag börjar blogga igen.
Kramar och ha en fin höstmåndag
AnnaMaria

Erikslundsliv sa...

Vilket underbart sagoslott! Man hör historiens vingslag och ser riddare och inlåsta prinsessor framför sig. Fantasin börjar verkligen frodas när man ser ett sånt fint slott. Vilken härlig resa ni gjort!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Hannis sa...

Men åh! Ser ju alldeles fantastiskt ut!
Vackra bilder som fick mig att vilja packa väskan direkt.

Hoppas allt är gott med dig / Kram Hannis

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Tack för tipset, ser jättefint ut! Blir verkligen sugen på att besöka det slottet nästa sommar.
På Sandgrund i Karlstad var vi i augusti, och blev HELT tagna av Lars Lerins konst, så makalöst fint han målar!!!

Klematisen jag visade heter ju inte Snowflake, vet inte vad jag fick det namnet ifrån?! Den heter Summersnow.

Kram och trevlig helg till dig
Anncathrine