söndag 23 november 2014

I brist på bröd...

...får man käka limpa...brukar det heta och i brist på nya bilder får vi väl tugga igenom några gamla bilder...men jag inspirerades faktiskt av en trevlig idé som Birgitta (Underbara hem) hade på sin blogg för ett litet tag sedan. Hon kikade tillbaka i sin blogg och visade bilder som tagits ungefär samma datum varje år och skrev lite om dem. När jag gjorde det insåg jag flera saker, dels att jag missat att bloggen "fyllde" fem år i oktober, men också att det hänt en hel del genom åren, även en liten utveckling när det gäller att fota;-)...dessa foton är plockade från 2009-2013 runt den 23 november...
2009 var bloggen helt ny, guuu vad pirrigt det var att visa bilder och jag var fylld av inspiration från andra bloggar. Då hade jag endast hittat en bråkdel av alla bloggar som fanns och inte hade jag en aning om att jag skulle få så många vänner i bloggvärlden. Jag pysslade jämt och skulle göra om allt hemma...denna dag hade maken fixat nytt tvättställ och kommod i badrummet och jag hade hämtat material från skogen och gjort mossklot...
2010 hade jag ett frostigt inlägg, rimfrosten hade dekorerat allt så vackert ute och det fastnade på bild. Sen hade jag fått en award från Elisabet (Tigers Tassemarker), oj vad glad jag blev! Awarden skulle skickas vidare och jag ser nu att en del av dessa bloggar inte finns kvar. Sen har det förändrats för det är knappt att man ser några awarder skickas runt längre... 
2011 var jag mycket förväntansfull inför kommande advent och jul, texten var andaktsfull och jag hade pyntat så fint. För första gången hade jag hittat en Sophora och hyacinter hade handlats hem...  
2012 var det tungt, hela hösten var hemsk, det ena eländet efter det andra inträffade och jag förstår så här i efterhand att jag var nära att ge upp flera gånger och mycket märkligt att jag inte gjorde det. Det visade sig också att jag hade människor omkring mig som inte "bara" ville mig väl... 
2013 var jag dels lite fundersam över hur livet ger och tar och att det är mycket man inte förstår av det som händer och det är väl så det ska vara, att vi behöver ha saker att fundera på och dels hade maken och jag hade varit till Stockholm och haft en riktig mysdag. Så den dagen var väl som livet mest, lite gott och blandat...
*
Idag har jag och näst yngsta barnbarnet varit ute i skogen och plockat mossa och lingonris. Det är spännande att vara ute i skogen när man är liten, vi klättrade höööögt upp på stora berget (ca 1,5 m högt) och vi trängde oss genom djungeln (slyn) då fick jag bära, sen upp på ytterligare ett världshögt berg. Sen vandrade vi hem, lilleman på små trötta ben och med kassarna fyllda med fint (några jordiga stenar också). Väl hemma doftade det gott av nybakt sockerkaka, farfar är bäst på det, och då var det gott med fika. Några reflektioner på detta inlägg är att det började och slutade med mossplockning och att min betongkruka hängt med i flera år;-)
Kram,
Regina

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att jag kunde inspirera dig till en liten tillbaka blick, visst har inredningen och tankarna ändrat sig... men ändå är man samma jag.
Fina bilder och mysigt skrivet, hoppas att du fortsätter med din fina blogg.
Kram Birgitta

Huset bakom lindarna sa...

Så mysigt du skriver om mossplockning och lingonben höll jag på att skriva med ditt lilla barnbarn.
Jag har inte bloggat mer än två år och jag har inte tittat bakåt i min förrän för ett par dagar sedan. Visst är det roligt att ha bloggen som en dagbok och kunna titta in precis när man vill.
Din kruka som hängt med genom åren är så fin!
Kram/Finas mammis

Photo by Maria sa...

Vad kul att se bilderna och lite "historia" från några år tillbaka =)

Kram Mia

Solstrimmor sa...

Vilken rolig idé att se hur bloggen utvecklats under åren. Man (jag) glömmer så lätt! Och grattis till fem år i bloggvärlden... jag tycker om dina reflektioner och fina bilder:)

Ha en skön söndagskväll.
Kramar från Eva-Mari

Skaparglädje sa...

Så trevligt att få en tillbakablick från dina bloggår...jag har inte hängt med här så länge, så det var intressant.
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra bloggidé, den ska jag komma ihåg. Roligt och titta tillbaka, och roligt med skogsturen, du hade ju härligt sällskap också.
Nu kommer det ett tredje roligt, att du är med i utlottningen.
Kramar/AM

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket kul inlägg och bra idé! Roligt att titta och läsa!
Agneta kram

lisashus sa...

Ja, tiden går! Kul att få se bilder från ditt arkiv - fina är de hela tiden och fin jul/adventsstämning i dem också!
Kul att se tillbaks i bloggen - det blir ju också som en dagbok och man minns med den!
Ha en fin vecka!
Kram
Lisa

G:a Affären sa...

Så tänkvärt med en tillbakablick, jag kommer också ihåg när jag fick en award men inte visste vad det innebar. Jag skickade inte ens den vidare...hoppas att jag i alla fall tackade.
Grattis till dina fem år och jag hoppas det blir många fler år! Och vilken skillnad mellan ditt foto från -09 och framåt.
Undrar vad det var med 2012, det var även en höst för mig då jag insåg att alla inte ville mig väl, ett hårt uppvaknande.
Mysigt att få vara med barnbarn i skogen och upptäcka den tillsammans!

Varm kram /Cia

Hannis sa...

Jag har kommit fram till att det här med bloggandet har en stor fördel. Just det där med att kunna gå tillbaka och påminna sig själv om vad som hänt. förändringar och tankar, roligt och det svåra.
Jag kommer ihåg när du hade det så jobbigt.
Glad att du tog dig igenom det!!

Vilken mysig dag du har hade med barnbarnet. Sånt är fint att ha i minnet,
Kram Hannis

Maria sa...

Vilken livs- och bloggresa du har gjort...♥ Vad skönt att det som kändes tungt verkar vara förbi.
Och det här med människor som inte vill en väl, det är en erfarenhet som även jag har fått erfara.

Tack för att du delar med dig av såväl erfarenheter som vackra bilder... önskar dig en fin ny vecka!

Kram♥ Maria

Meta sa...

Det är verkligen skoj att se tillbaka på det man gjort och hur både bloggen och vi har förändrats under den tiden. Både bra och tråkiga saker gör livet värt att leva vi lär oss massor av det och barnbarnen de kan göra under.Hoppas du får en fin vecka
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Kul med tillbaka-blickar...och härliga bilder! Det är ju som en liten dagbok man bläddrar i!
Hoppas allt är bra med dig Regina, vi höras när tid finnes!
Kram till dig,
Titti

Annas röda stol sa...

Härlig tillbakablick!! Underbart att strosa i skogen och få med sig hem alla finheter nu till advent :) Kram Anna